تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

بهترین راه برای محاسبه گشتاور یک پیچ چیست؟

هر پیچ دارای مشخصه‌ های متعدد و از همه مهم‌تر، مقدار گشتاور خاصی است. توجه به میزان گشتاور، یک امر بسیار مهم در فرایند تولید انواع پیچ و مهره صنعتی است که با در نظر گرفتن آن، اتصالات قابل اطمینانی را می‌ توان طراحی کرد. در صورت توجه به این ویژگی، كیفیت محصولات در معرض خطر قرار نمی‌ گیرد و قطعات با تکیه بر فرمول خاصی از گشتاور، بسیار ایمن‌ تر تولید می‌ شوند.

مقدار گشتاور در پیچ باید به صورت كاملا صحیح و بی نقص بررسی شود. پیچی كه به صورت صحیح بر طبق مقدار گشتاور اندازه گیری نشود، نمی‌ تواند مدل پیشنهادی در تولید باشد و باعث پایین آمدن كیفیت و فرآیند‌های مخرب‌ تری در صورت ادامه این روند می‌ شود. 

سه روش بررسی مقدار گشتاور در پیچ

گواهینامه استاندارد كیفیت بین المللی ایزو ٩٠٠١، نشان دهنده مقدار گشتاور و معیار پیش بینی شده در طیف متفاوتی از پیچ‌ های موجود در بازار است. صرف نظر از این كه شما در حال استفاده از نورد پیچ‌ ها به صورت تاخیری و پیچ جهت دار و یا به صورت ضربه‌ ای هستید یا نه؟ مقدار گشتاور باید قبل از تولید، مورد آزمایش و تایید قرار بگیرد تا بدین وسیله كیفیت آن تضمین ‌شود.

 1. بررسی جنبشی

بعد از فشرده سازی پیچ، می‌ توان از یك ابزار برای اندازه گیری مقدار گشتاور به منظور علامت دار كردن پیچ و محصول استفاده كرد. همچنین می‌توانید از نیروی بیشتری در مسیر های پرفشار بهره ببرید تا این كه جنبش و حركت آن به درستی دیده شود. ثبت و ضبط این بررسی نشان دهنده مقدار باقی مانده گشتاور است.  

 2. بررسی به وسیله رها سازی

این روش به اندازه روش قبل كاربرد دارد. البته به استثنای نیروهای اضافه‌ای كه برای فشرده سازی پیچ به كار می‌رود، آن هم در جهت رهش آن و این فرآیند، زمانی كه پیچ شكسته می‌شود به وجود می‌آید.

 3. بررسی از طریق علم بازاریابی

بعد از فشرده سازی پیچ، سطح آن علامت گذاری می‌ شود كه این مورد نیز در رابطه با محصول است و باعث تضعیف و سست شدن پیچ می‌ شود. فشرده سازی دوباره آن تا زمان هم تراز شدن ادامه دارد. گشتاور نیاز به برگشت به پیچ دارد آن هم به منظور بازگشت به حالت و موقعیت اصلی خود در مقدار گشتاور یك پیچ.

 

نکات مهم در محاسبه میزان گشتاور پیچ 

  • مقدار گشتاور باید بلافاصله بعد از فشرده سازی پیچ و قبل از طراحی و تولید محصول مشخص شود و این نیز بستگی به اصطکاک موجود در قسمت زیرین سطح و رشته‌ های پیچ دارد.
  • محاسبه مقدار گشتاور در صورتی، غلط جلوه می‌ كند كه پیچ مدت زمان زیادی در شرایط متفاوت محیطی قرار گیرد. شما می‌ توانید انتظار اختلاف ٢٠ درصدی را داشته باشید؛ آن هم در صورتی كه پروسه به اندازه ٤٨ ساعت زمان ببرد.
  • بعد از انتخاب پیچ، باید گشتاور مناسب برای آن را هم در نظر گرفت و اعمال گشتاور مناسب یکی از مهمترین نکاتی است که باید رعایت شود.
  • اعمال گشتاور زیاد و بیش از حد باعث خواهد شد که به رزوه‌ ها آسیب وارد شود. از طرف دیگر، اگر گشتاور کمتر از حد نیاز را اعمال کنیم؛ اتصال مقاومت لازم را نخواهد داشت و این اتصال ضعیف باعث می‌ شود تا عمر مفید قطعه کاهش پیدا کند.
  • در همه حال، محاسبه گشتاور صحیح و اعمال مناسب آن می‌ تواند در ایجاد یک اتصال استاندارد بسیار موثر باشد.
  • به طور کل استحکام تسلیم باید به میزان 80% باشد تا اتصال بتواند، مقاومت کافی را داشته باشد و از طرف دیگر زیاد از حد سفت نشود.
  • باید توجه داشت که در صورت استفاده از روغن، ضریب استهکاک کاهش می‌ یابد.
  • برای داشتن اتصالات استاندارد باید تمامی موارد را در نظر گرفت و رعایت کرد تا اتصالات مقاومت بالایی داشته باشند و با وارد آمدن نیروهای مختلف، دوام کافی را داشته باشند.
فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *