تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

ساقه پیچ چیست و چه مزایایی دارد؟

ساقه پیچ به بخش بدون رزوه پیچ اطلاق می‌ شود که در حد فاصل کلاهک و بخش رزوه‌ دار قرار دارد. تولیدکنندگان اتصال دهنده‌ ها از دو روش اصلی برای ساخت ساقه پیچ پیروی می‌ کنند. یکی از آن‌ ها، ایجاد ساقه برای افزایش ظرفیت برشی پیچ و روش دیگر، کاهش ساقه برای افزایش مقاومت الاستیک مفصل است.

انواع پیچ تحت بارگذاری برشی، نیروهایی عمود بر محور خود را تحمل می‌ کند. ساقه‌ هایی با مساحت بیشتر منجر به حذف تمرکز تنش می‌شوند که در نهایت باعث افزایش عملکرد پیچ ​​در بارگذاری‌ های برشی می‌ شود. به همین دلیل، طراحان هنگام تولید پیچ مهره باید مطمئن شوند که صفحات برشی در قسمت ساقه و نه در منطقه رزوه دار قرار دارد.

مزایای استفاده از ساقه پیچ در اتصال‌ دهنده‌ ها

هنگامی که از پیچ‌ ها به عنوان اتصال دهنده‌ های کششی استفاده می‌ شود؛ باید نسبت به اعضای مفصل، خاصیت الاستیک بیشتری داشته باشند. در پیچ و مهره‌ های با کارایی بالا، ساقه‌ ها می‌توانند تا حداقل میزان سطح کششی کاهش یابند تا افزایش استحکام به دلیل سختی بالای آن را جبران کنند و پیچ‌ ها به اعضایی نسبتا الاستیک تبدیل می‌ شوند.

در مواردی که پیچ‌ ها به دلیل خمش‌ های چرخه‌ ای مانند بارگذاری غیر عادی، تخریب شده‌اند؛ جایگزینی پیچ اصلی با پیچ‌ های شاخه‌ ای می‌ تواند عملکرد مفصل را بهبود بخشد. به دلیل قطر کمتر، پیچ‌ های ساقه‌ ای در شرایط خمشی مشابه، تنش خستگی کمتری را تحمل می‌ کنند و در نتیجه عمر مفصل افزایش می‌ یابد. این یک سناریوی معمولی از چگونگی بهبود طراحی مشترک است که می‌تواند هزینه‌ های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد؛ نکته‌ای که ممکن است بسیاری از افراد از آن غافل باشند.

مزایای دیگری نیز وجود دارند. به عنوان مثال، در مواقعی که به یک پیچ طولانی نیاز باشد؛ وجود ساقه‌ ها، هم زمان تولید و هم هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهد. این موضوع یک عامل مهم در تولید انبوه پیچ‌ ها باشد.

آیا می‌توان از واشرها در محل ساقه پیچ استفاده کرد؟

توصیه می‌ شود که فقط از واشرهای استاندارد همچون مدل Nord-Lock استفاده شود. سایر سیستم‌ های قفل تخصصی از جمله پیچ و مهره‌ های چسبنده، توصیه نمی‌ شوند و هیچ مزیتی برای مفاصل قطعه، ارائه نمی‌ دهند.

از لحاظ تئوریکی می‌ توان از پیچ و مهره‌ های چسبنده در کنار واشرهای Nord-Lock استفاده کرد؛ اما در صورت محکم کردن مفصل، این امر باعث افزایش اصطکاک رزوه‌ ها می‌ شود. در هنگام سفت شدن، بخش کمتری از گشتاور می‌ تواند به بارگیری مفید تبدیل شود؛ زیرا گشتاور باید بر اصطکاک اضافی غلبه کند. همچنین افزایش اصطکاک رزوه‌ ها خطر تنش پیچشی را در پیچ ایجاد می‌ کند و ممکن است منجر به خرابی‌ های غیر منتظره پیچ و ساقه پیچ شود. علاوه بر این، این سیستم‌ ها هزینه بیشتری را برای مفصل اضافه می‌ کنند.

واشر Nord-Lock چیست؟

Nord-Lock یک سیستم مهندسی معتبر است و نیازی به استفاده از هیچ سیستم قفل اضافی نیست. کیفیت عالی آن، کنترل سفت شدگی ایده‌ آل را تضمین می‌ کند و اتصالات را فوق العاده ایمن می‌ کند. برای بهینه سازی اتصالات خود توصیه می‌ شود از اتصال دهنده‌ های استاندارد روغنی به همراه واشرهای Nord-Lock استفاده کنید که منجر به ایجاد اتصال مفصلی می‌ شود که بارگذاری قابل پیش بینی و انحراف بارگذاری کمتر خواهد شد.

ایرادات پیچ و مهره چسبنده

دسته غالب پیچ و مهره‌ ها شامل بسیاری از اتصال دهنده‌ ها می‌ شوند؛ مهره‌ های نایلونی، پیچ و مهره‌ های فلزی، پیچ و مهره‌ های دارای کلاهک انعطاف پذیر و رزوه‌ دار فقط برخی از محصولاتی هستند که در دسترس هستند. این محصولات اصطکاک را به اتصالات پیچی اضافه می‌کنند و از یک مهره استاندارد، پر هزینه‌ تر هستند.

پیچ و مهره چسبنده، کمی متفاوت هستند اما می‌ توانند همین مشکلات را ایجاد کنند. برخی از گزینه‌ های چسبنده موجود، قفل‌ های رزوه دار، درزگیرهای مفاصل و درزگیرهای رزوه‌ ای هستند. علاوه بر افزودن اصطکاک نامطلوب به اتصالات پیچی، گزینه استفاده از روان کننده رزوه نیز از بین می‌ رود. استفاده از روان کننده مناسب به منظور کاهش اصطکاک، به حداقل رساندن انحراف بار گیری و محافظت در برابر خوردگی توصیه می‌ شود.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *