تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

پیچ و مهره با پوشش گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد از روش های مرسوم در گالوانیزه کردن پیچ و مهره و قطعات اهنی و فولادی محسوب می شود و در شرایط خاص کاربرد دارد. در ادامه با روش کار و مزایای ان اشنا خواهید شد.

فرایند گالوانیزه سرد در واقع یک روش ابکاری ارگانیک با استفاده از روی با درصد خلوص 92 به بالا می باشد. لایه پوششی اضافه شده مقاومت کاتدی بالایی دارد و در الکترون دهی با اهن یا فولاد می باشد.

فلز فولاد و اهن نباید در محیط های مختلف تماس مستقیم با رطوبت و اکسیژن داشته باشند. برای جلوگیری از این اسیب های محیطی می بایست یک لایه محافظی بر روی انها کشیده شوند. گالوانیزه کردن روش مناسب برای محافظت از فلزات در برابر اسیب های محیطی است.

گالوانیزه کردن یا همان خوردگی گالوانیزاسیون به روش سرد بر مبنای فرایند الکترولیز است. الکتروگالوانیزاسیون سرد نیز به این روش گفته می شود.

نحوه اجرای گالوانیزه سرد

 گالوانیزه سرد (Cold galvanizing)  با سایر روشهای گالوانیزه بسیار متفاوت است، این روش در واقع  کشیدن یک رنگ روغنی بر روی سطوح آهنی و فولادی می باشد.  در واقع با فرایند نقاشی تفاوتی چندانی ندارد.

جهت انجام این کار محلولی متشکل از اب و نمک روی و یا اسید با نمک روی بر سطوح فلز و یا پیچ ومهره اسپری می کنند، تا لایه محافظی به ضخامت 25 میکرون ان را بپوشاند. گالوانیزه سرد قطعات اهنی و یا فولادی را زیبا و براق تر نسبت به سایر روش ها خواهد کرد.

پوشش گالوانیزه سرد زینکوت ( ZINKOT ) در حالت مایع با ویسکوزیته بالا توسط قلم رنگ امیزی، پیستوله و یا غلطک بر روی فلزات قرار می گیرد. برای اماده سازی این پوشش نیازی به میکسر نبوده و توسط یک میله فلزی نیز اماده می شوند.

 آماده سازی سطوح مختلف برای این روش بسیار راحت و آسان است و تنها کافیست چربی گرد و غبار تصاویر آلودگی های سطحی را از بین برد.  وجود یک ترکیب اتصالی به روی این اجازه را می دهد که به صورت مکانیکی به فولاد متصل شود و از آن محافظت کند.

 غلظت روی موجود در این اسپری ها باید مقداری استاندارد داشته باشد، تا با پوشش کامل سطح هدایت الکتریکی بین فولاد و روی صورت گیرد.

این روش در شرایط آب و هوایی دریایی و صنعتی کاربرد دارد و به عنوان پایه برای ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی در فلزات به کار می رود.

 گالوانیزاسیون سرد به روش الکترولیتی با غوطه ور کردن قطعات درون حمام های اسیدی یا قلیایی که توسط یک جریان الکتریکی  شارژ می‌شوند، هم انجام می گیرد.

کاربرد گالوانیزه سرد چیست

ایجاد یک لایه پوششی به ضخامت 25 میکرون برای فلزات کم ضخامت مناسب باشد. از قطعات گالوانیزه شدن به روش سرد در موارد زیر به کار گرفته می شوند.

  • تولید پیچ و مهره
  • صنایع خودرو سازی
  • قطعه سازی
  • تولید مفتول
  • تولید ورق رنگی
  • تولید شیروانی

مزایای گالوانیزه کردن قطعات به روش سرد

  • مقرون به صرفه
  • اجرا در زمان کوتاه
  • قابلیت حفظ خواص مکانیکی تا دمای 100 سانتی گراد اب
  • حفظ خواص مکانیکی تا دمای 400 درجه سانتی گراد در شرایط اب و هوایی خشک
  • هزینه کمتر برای تعمیرات و نگه داری
  • طول عمر زیاد
  • دوام و پایداری زیاد
  • اجرای اسان و بدون نیاز به ابزار صنعتی
  • بازرسی آسان
  • محافظت کامل توسط پوشش گالوانیزه
  • حفظ تنسایل و سختی پیچ و مهره

تفاوت ابکاری گالوانیزه سرد با گرم چیست

گالوانیزه به روش دو سرد و گرم برای ایجاد لایه محافظتی بر روی قطعات اهنی و فولادی رایج هستند. اما هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند.

 اولین تفاوت روش گالوانیزه سرد با گالوانیزه گرم مکانیزم ایجاد لایه محافظتی انها بر روی فلزات می باشد.  همچنین گالوانیزاسیون  به روش گرم بسیار پیچیده تر از روش سرد است  و دارای چندین مرحله پیچیده و مرتبط با هم می باشد.

در این روش وقتی فلزات در آن حمام مذاب روی قرار می گیرند، لایه پوششی بر روی انها ایجاد می شود.  اما در روش سرد فقط لازم است که لایه پوششی به صورت مایع بر روی سطوح اسپری شوند.

در روش گرم فاکتورهای زیادی بر روی کیفیت نهایی گالوانیزاسیون تاثیرگذارند و به گرید های مختلف تقسیم می شوند. از جمله این فاکتورهای مهم می‌توان به کیفیت قطعات، کیفیت آماده سازی سطحی، زمان و سرعت در حرکت قطعات درون حمام و فلاکس مورد استفاده اشاره کرد.

مقایسه گالوانیزه سرد و گرم به لحاظ کاربرد و کیفیت

 هر چند از این دو روش برای اهداف مشترکی در صنایع مختلف استفاده می شود، اما علاوه بر روش کار در عملکرد نیز تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

 متاسفانه گالوانیزاسیون به روش سرد به اندازه روش گرم لایه پوششی محافظتی مطلوب ایجاد نمی کند و فقط یک پوشش است که در سطح شیمیایی با قطعات پیچ و مهره واکنش نمی دهد.

 در حالت کلی گالوانیزاسیون سرد  لحاظ به دوام مقاومت در برابر خوردگی مقاومت در برابر سایش و محافظت کاتدی  با روش گرم قابل مقایسه نیست.

 اگرچه  روش سرد کیفیت مطلوب روش گرم را ندارد اما همانند آن عمل می کند.  برای صرفه جویی در هزینه ها و  و استفاده در قطعات کوچک مناسب تر هستند. گالوانیزه کردن قطعات به روش گرم هزینه ‌بر و مناسب قطعات بزرگ و مصارف صنعتی می باشد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *