تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز

از پیچ و مهره می توان به عنوان محصولی نام برد که باید در ساخت آن اتفاقات متعددی را پیگیری کرد که در صورت رعایت نکردن هر یک از آن ها مشکلات متعددی گریبان گیر خواهد شد، گاهی این مشکلات ممکن است باعث خرابی و ایراد دار شدن محصول تولیدی شود.

آزمایشات، تحقیقات و تست های متعددی که همه آن ها باید انجام شود تا محصول نهایی بتواند این اطمینان را ایجاد نماید که در صورت استفاده دچار خرابی و یا از دست دادن کیفیت نمی شود. تمامی این فرآیندها که بسیار تخصصی می باشند باید توسط مهندسین زبده و کارآزموده به انجام برسد.

یکی از آزمایشاتی که باید در پروسه ساخت و تولید انجام گیرد سختی سنجی پیچ و مهره به روش ویکرز است که یکی از الزامات تولید می باشد و حتما باید انجام گیرد و نتایج تست هایی که در مورد یک محصول انجام می شود باید در دسترس خریداران و مشتریان قرار گیرد.

روش ویکرز که در سال 1922 توسط آقایان اسمیت و ساندلند در مجموعه ویکرز لیمیند به وجود آمد که تحول عظیمی را در این صنعت به وجود آوردند. استانداردهایی که برای این روش ارائه شده است ISO6507، ASTM E384 و ASTM E92 می باشند که هر یک توسط یک سازمان ارائه شده است.

روش کار سختی سنجی ویکرز

این آزمایش که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و حتما باید انجام گیرد. روش کار به این صورت می باشد که با استفاده از سختی سنج ها و دستگاه هایی که وجود دارد می تواند میزان نگهداری و تغییراتی که ممکن است به وقوع بپیوندد را به نمایش بگذارد.

یک میزان مشخص بار بر روی محصول وارد می شود و تا ناحیه پلاستیک پیش می رود و تا زمانی که پیچ کاملا خم شود و دچار دفرمگی و از دست دادن حالت اولیه شود، حالا باید با استفاده از تجهیزات دیگر مورد بررسی قرار گیرد که پدیده شکست بر روی آن رخ داده است تا خیر، در صورت رخ دادن پدیده شکست آزمایش با شکست رو به رو شده است و محصول کیفیت لازم را ندارد.

این بار باید توسط دستگاه هایی همچون فرو رونده و یا ایندنتور با یک زاویه خاصی حدود 136 درجه وارد می شود. نام دیگر این دستگاه هرم الماسی نام دارد که بر اساس شکل و نوع کاری که انجام می دهد به این نام نیز شناخته می شود.

با استفاده از میکروسکوپ هایی که وجود دارد و میزان طول و قطر را محاسبه می کنند که با نماد HV نیز شناخته می شوند، میزان باری که بر مساحت آن نقطه وارد شده است را به دست می آورند. این آزمایش می تواند بارهایی بین 1 کیلوگرم تا 120 کیلوگرم را محاسبه نماید. برای به دست آوردن این اعداد و ارقام به راحتی می توانید با استفاده از فرمول فرمول ویکرزبه دست آورید.

اعدادی که در این فرمول جایگذاری می شوند به این صورت است که به جای L نیروی که بر شی وارد می شود و d که قطر همان شی است که بر اساس میلی متر مربع محاسبه می نمایند و با توجه به این که روش کار به صورت گسترده می باشد می تواند در محصولات سنگین نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر تولید کننگان و سازندگان از این روش برای جایگزینی سختی سنجی برنیل استفاده می کنند که بر روی هر محصولی می توان آن را پیاده سازی کرد و این قابلیت را می دهد تا در صورت اجرا میزان فرورفتگی ها و فاصله هایی که ممکن است بر اساس شکاف به وجود آمده باشد را اندازه گیری نماید.

معایب سختی سنجی  پیچ و مهره به روش ویکرز

در کنار مزیت ها و کارایی هایی که این آزمایش به وجود آورده است متاسفانه باید از معایب آن نیز سخن بگوییم میزان تخریی است که به وجود می آید و گاهی حجم تخریب آنقدر بالا می باشد که غیر قابل بازگشت بوده و دیگر نمی توان از آن محصول استفاده نمود.

همچنین برای انجام این روش در مقابل روش های دیگر مدت زمان بیشتری باید صرف شود. زیرا نیاز است تا مقدماتی را انجام داد، از جمله این مقدمات می توان به پرداخت کردن آن ناحیه از سطح آزمایش نام برد که باید با دقت لازم انجام گیرد.

با توجه به کیفیت بالای این آزمایش متاسفانه یکی دیگر از معایب موجود در این روش می توان به هزینه های دستگاه اشاره کرد که با توجه به دقت و کارایی بالا هزینه زیادی را برای خرید آن باید پرداخت نمایید که متاسفانه کمتر شرکتی این قابلیت را دارد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *