تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

تفاوت پرچ و پیچ و مهره در چیست؟

پیچ و پرچ دو گزینه متفاوت جهت برقراری اتصال بین تجهیزات و ماشین‌ ها است؛ کاربرد و عملکرد آن‌ ها می‌تواند در شرایط مختلف بسیار متفاوت باشد. برخی مواقع استفاده از پیچ و در برخی دیگر استفاده از پرچ پیشنهاد می‌ شود. هر دو قطعاتی بسیار مفید هستند و برای بیشتر کارگران در صنعت، قطعاتی استاندارد به شمار می‌ روند؛ با این وجود تفاوت‌ هایی هم دارند و هنگامی که می‌ دانید به دنبال چه چیزی هستید، می‌توانید به راحتی آنها را شناسایی کنید. آشنایی با مزایا و کاربرد این دو قطعه به شما کمک می‌ کند تا بهترین انتخاب را برای اتصالات خود داشته باشید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 پرچ یا پیچ و مهره

پرچ‌ ها مزایای زیادی نسبت به پیچ‌ های رزوه‌ دار ارائه می‌ دهند. آن‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض لرزش، شل نمی‌ شوند و اتصالاتی با طول گیرداری کوتاه ارائه ‌می‌ دهند. همچنین در مقایسه با پیچ‌ های رزوه‌ دار، نصب و جداسازی آن‌ها سخت و وقت گیر است و میزان بارگذاری محدودی را پشتیبانی می‌ کنند.

از طرفی ایمن کردن پیچ‌ های رزوه‌ دار با واشرها می‌ تواند، مقاومت در برابر لرزش را تضمین کند و همچنین باعث می‌ شود که  اتصالات با طول گیرداری کوتاه‌ تری ایمن شوند. انواع مختلف پیچ‌ ها را می‌ توانید برای مصارف مختلف استفاده کنید، مانند پیچ‌ های کبریتی، پیچ آلن و پیچ‌ استاد بولت و غیره. حال بهتر است به این دو اتصال دهنده به صورت جداگانه بپردازیم تا تفاوت میان آن‌ها بیشتر مشخص شود.

نکته مهم: اطمینان از داشتن ابزار مناسب برای انجام کار قبل از شروع عملیات ضروری است. این نکته باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌ شود.  

نکات مثبت و منفی پیچ و مهره‌ ها

  • میزان بارگذاری بسیار زیاد به سادگی با چرخاندن پیچ مهره قابل پشتیبانی است.
  • نصب پیچ روی سوراخ، نیازمند دسترسی به هر دو طرف پیچ است؛ اما این مشکل با استفاده از طراحی سوراخ تخت قابل رفع خواهد بود و با استفاده از ابزار آلات معمول دستی، قابل نصب هستند.
  • در حالی که پیچ‌ های استاندارد رزوه‌ دار در معرض لرزش‌ های شدید شل می‌ شوند؛ اما با استفاده از واشرها این مشکل قابل حل است و با استفاده از ابزار استاندارد به راحتی و به سرعت قابل جداسازی هستند و می‌توانید از قطعات آن مجددا استفاده کنید تا استفاده از آنها ساده و سریع است.

نکات مثبت و منفی انواع پرچ

  • از آنجایی که پرچ‌ ها رزوه ندارند؛ میزان بار گیرداری بسیار محدودی را پشتیبانی می‌ کنند.
  • آنها فقط از یک طرف قابل نصب هستند و در مواردی که دسترسی محدود است گزینه‌ ای ایده‌ آل هستند.
  • باید از ابزار آلات ویژه‌ای برای نصب پرچ استفاده شود.
  • پرچ‌ها در معرض لرزش‌ های پیچشی شل نمی‌ شوند؛ باید برش داده شوند و قابلیت استفاده مجدد نخواهند داشت.
  • به طور معمول استفاده از اتصالات پرچی در سازه‌ های فولادی کاربرد دارد. اما امروزه کیت‌های HV/HR جایگزین آن‌ ها شده‌ اند که نیازی به ابزارآلات خاص ندارند.
فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *