تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

اهمیت استانداردها در تولید پیچ و مهره

اهمیت استانداردها در پیچ و مهره بسیار مهم است و اگر در تولید آن از این استانداردها تبعیت نشود می توان گفت کالای تولید شده را هیچ شرکت و تولید کننده ای از آن استقبال نمی کند و محصول تولید شده را باید امحا کرد.

برای درک بیشتر اهمیت استانداردها، باید این را بدانید که تولید پیچ و مهره یک کار کاملا علمی و مهندسی است و هر تولید کننده ای نمی تواند بر اساس سلیقه خود مراحل ساخت را پشت سر بگذارد و یک کالایی را تولید کند.

با توجه به پیشرفت هایی که هر روزه در این صنعت با آن رو به رو هستیم استانداردهایی معرفی می شوند که علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، سرعت تولید را نیز افزایش می دهند.

آشنایی با مهمترین استانداردهای موجود

استانداردهای مختلفی برای انواع تولیدات این صنعت ارائه شده است که هر یک موارد مصرفی متفاوتی دارند. از استانداردهای مربوط به پیچ و مهره های مورد استفاده در صنعت ساختمان تا پیچ و مهره های مصرفی در موارد صنعتی و به خصوص در صنعت هایی همچون نفت و گاز و پتروشیمی.

در بیشتر مواقع از دو استاندارد ASTM و DIN استفاده می شود که بسیار پر کاربرد بوده و می توان گفت در سرتاسر جهان و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته استاندارد های دیگری همچون ISO، ANSI و… نیز وجود دارد که کمتر استفاده می شود، اما باید بدانید که برای کاربرد هر یک دستورالعمل های لازم ارائه شده است.

در دسامبر سال 1917 در آلمان موسسه ای به نام انستیتو استاندارد آلمان شروع به فعالیت کرد که استانداردهای بسیاری را در عرصه صنعت ارائه داده است و می توان گفت در تمامی علوم لیستی از بایدها و نبایدها را معرفی کرده است. این موسسه عضو سازمان بین المللی استانداردسازی نیز می باشد.

با فعالیت های که پژوهشگران در این مرکز انجام داده اند استاندارد DIN معرفی شد. و با توجه به موسسه ای که از آن رونمایی کرد، استقبال بالایی از آن صورت پذیرفت به طوری که بزرگترین تولید کنندگان پیچ در اروپا از آن بهره بردند.

البته دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست وقتی بدانید در بیشتر مواقع استاندارد ISO برای تکمیل استاندارد خود از استاندارد DIN استفاده می کند. دو نوع از استانداردهای DIN که بسیار پرکاربرد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد استاندارد DIN 6914 و DIN 6916 می باشند.

در سال 1898 در کشور آمریکا موسسه ای به نام انجمن مواد و آزمون آمریکا تاسیس شد. استقبال از این موسسه به قدری زیاد بود که شعبه هایی در کشورهای صنعتی همچون چین، بلژیک، کانادا و البته مرکز آمریکا واشینگتن نیز تاسیس کرد. این موسسه بیش از سی هزار عضو دارد و این استاندارد در 140 کشور که عضو سازمان ملل متحد نیز می باشند مورد تایید و استفاده قرار می گیرد.

با توجه به تعداد نفراتی که عضو این سازمان و البته در حال فعالیت می باشند موجب شده است استاندارد های بسیاری در موضاعات مختلفی ارائه شود که شامل بیشتر علوم می باشد پس با این تفاسیر ASTM فقط استاندارد پیچ و مهره نیست و به تکنولوژی های دیگر نیز استاندارد پیشنهاد می کند.

از جمله استاندارد های پر استفاده می توان به ASTM A 193، ASTM A 490، ASTM A307، ASTM F435 و ASTM F3125 اشاره کرد که با استقبال مورد استفاده قرار می گیرد و البته کاربردهای خیلی زیادی نیز دارند.

پیچ و مهره وابسته به آزمایشات دقیق

با توجه به موارد مصرفی که از پیچ و مهره می شود، باعث شده است که تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این اهمیت موجب شده است که سازمان های مختلفی پای کار بیایند و آزمایشات مختلفی اعم از آزمایش کشش، آزمایش بار گواه، آزمایش سختی و ضربه و… انجام دهند. و همانطور که در قسمت بالا عرض کردیم استانداردهای مختلفی نیز ارائه شده است.

آزمایشگاه این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم شرایط و محیطی که می خواهیم محصول تولید شده را در آنجا استفاده کنیم را شبیه سازی نماییم. به طور مثال پیچی که قرار است در کوره های مورد استفاده قرار گیرد باید در آزمایشگاه در دمای بالا تست شود تا در صورت استفاده شما را با چالش رو به رو نکند.

با توجه به وجود ترک هایی ذاتی بر روی قطعات فولادی آزمایش های کششی بسیار مورد اهمیت می باشد. البته در صورت توجه نکردن به این ترک ها و همچنین انجام ندادن آزمایشات کشش و همچنین سختی سنجی ممکن است قطعه تولیدی بعد از تولید دچار شکست شود.

مقاومت سنجی و تست فشار برای افزایش استحکام پیچ و مهره

آزمایش خمش یکی از آزمایش های بسیار ساده است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد و به دو روش سه نقطه ای و چهار نقطه ای انجام می گیرد. در این آزمایش مقاومت پیچ را در برابر فشار به دست می آورند.

برای آزمایش ضربه یکی از محصولات را با استفاده از دستگاه پاندول دار مورد تست قرار می دهند و در صورت شکسته شدن مقاومت آن را به دست می آورند. تمام این آزمایش هایی که عرض کردیم در زیر مجموعه آزمایشات مخرب قرار می گیرند.

آزمایش سختی سنجی که زیر مجموعه آزمایش های غیر مخرب  قرار می گیرد برای بدست آوردن مقدار فشاری که می تواند کالا تحمل کند را نشان می دهد. این آزمایش را به سه روش برینل، راکول و روش ویکرز انجام می دهند.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

یک پاسخ

  1. محتوا بسیار عالی بود. پیچ و مهره ها با کاربرد دائمی و بلند مدت باید بیشتر درجه از کیفیت را داشته باشند و برای سازه های بزرگ مانند دکل مخابراتی بدون تاییدیه استاندارد اصلا به کار گرفته نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *