تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

تست ضربه پیچ و مهره

با توجه به حساسیتی که در صنعت پیچ و مهره وجود دارد بسیار مهم است که کالا هایی که تولید می شوند از کیفیت بالای برخوردار باشند. به طور مثال پیچی که تولید می شود ممکن است در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار گیرد یا پیچ دیگری در صنعت هواپیمایی در نتیجه به اهمیت کیفیت محصولات باید توجه لازم را نمود زیرا در صورت احمال کاری ممکن است با لطمات جبران ناپذیری رو به رو شوید.

با توجه به این اهمیت بود که در سال 1905 به وسیله آقای جورج جارپی برای بدست آوردن انرژی موجود که در زمان شکست به برای اولین بار انجام شد. برای بررسی دقت و کیفیت محصولات تولید شده بود که مفهوم تست ضربه در پیچ و مهره به وجود آمد.

تست ضربه به میزان انرژی جذب شده به وسیله متریال یا مواد استفاده شده در محصولات می باشد که در آن زمان هر چه فشار بیشتر باشد موجب شکسته می شود  که در این لحظه تست به پایانن می رسد.

الزامات و استانداردهای مورد نیاز برای آزمایشگاه تست ضربه

برای تست نیاز است که آزمایشگاهی مجهز که شامل تست های متعددی می باشد. از جمله این تست ها می توان به آزمایش ضربه، آزمایش کشش، آزمایش سختی سنجی اشاره کرد که ما در این مقاله آزمایش تست ضربه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

. برای تست نیاز به دستگاه های پاندول دار و سقوط آزاد پاندول داریم که بتوانیم به وسیله آن میزان انرژی جذب شده توسط محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

استاندارد های مختلفی در صنعت پیچ و مهره مورد استفاده قرار می گیرد که بهترین و شاخص ترین آن، استاندارد  A320 L7 می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این استاندارد در دمای منفی 56 درجه سانتی گراد و یا 150 درجه فارنهاید مورد تست قرار می گیرد و مقدار بار مورد نیاز 27/1 نیوتن – متر می باشد. همانطور که مشاهده می فرمایید تست در دمای پایین انجام می شود.

مراحل انجام تست ضربه در پیچ و مهره

در ابتدا باید بدانید که تستی استاندارد و مورد تایید است که در سه مرحله انجام گیرد و نتیجه نهایی نیز از میانگین این اعداد به دست می آید.

در مرحله اول یک برش کوچک بر روی قطعه ایجاد می کنند و سپس در مرحله دوم به وسیله گیره قطعه را می بندند.در مرحله بعدی به وسیله مایعات دمای پیچ را به شدت کاهش می دهند به طوری که به دمای مورد نیاز در استاندارد برسد.

در مرحله بعدی حالا باید به وسیله دستگاه پاندول که در بالای قطعه بسته شده است بسته می شود و ضربه ای به آن وارد می شود. باید این را نیز بیان کنیم که ضربه به نقطه ای برخورد می کند که بیشترین تنش را دارد. در نتیجه مقدار باری که دریافت می کند

حالا دستگاه میزان باری که به قطعه وارد می شود را بررسی و اندازه گیری می کند. برای بدست آوردن این اندازه باید به میزان مقداری که پاندول بعد از مرحله شکست بالا می رود را مورد بررسی قرار داد. که هر چه مقدار بالا رفتن پاندول کمتر باشد مقدار انرژی جذب شده بیشتر می باشد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *