تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

بررسی جزئیات پیچ های اتاقی و کاربردهای آن

پیچ اتاقی یکی از انواع پیچ های کاربردی است که با استفاده از آن می توان بخش های مختلف یک سازه (فلز به فلز یا فلز به چوب) را به یکدیگر متصل کرد. این محصول در گذشته اغلب برای محکم کردن و اتصال بدنه و سطوح چوبی مانند اتاقک های چوبی ماشین های سنگین مورد استفاده قرار می گرفته، اما با گذشت زمان گستره بکار گیری از این نوع پیچ ها بیشتر شده و تقاضا برای آن نیز با افزایش همراه شده است.

به عبارت دیگر پیچ مهره های اتاقی اتصال دهنده های رزوه ای با سر کم عمق و گنبدی شکل هستند که در صورت استفاده می توانند از لغزش و شل شدن قطعات متصل شده به یکدیگر جلوگیری به عمل آروند. هنگام بررسی این پیچ مهره های خاص، متوجه یک بخش نواری مربع شکل یا در برخی موارد شش ضلعی خواهید شد که این بخش به پیچ های اتاقی کمک خواهند کرد تا در صورت قرار گیری در جایگاه مخصوص خود، کاملا به قطعه مورد نظر قفل شوند.

کاربرد های اصلی پیچ اتاقی

استفاده از پیچ های اتاقی با توجه به مزایای زیادی که دارند به یک صنعت خاص مربوط نشده و در اکثر ساخت و ساز ها و تولیدات می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، اما کاربرد اصلی این نوع پیچ مهره معطوف به نگهداری و محکم کاری قطعات چوبی و فلزی به یکدیگر می باشد. شکل طراحی و ساخته شده خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده، به پیچ اجازه می دهد تا زمانی که در سوراخ یا محل تعبیه شده مربعی خود قرار می گیرد، بطور کامل قفل شده و مانع از حرکت و یا لغزش پیچ به خصوص در هنگام اتصالات فلزی شود و این ویژگی پیچ های اتاقی را تبدیل به یک کالای فلزی کاربردی در اکثر صنایع بزرگ از جمله نجاری و خودرو سازی کند.

بیشتر بخوانید: پیچ و مهره استیل

اتصال میز و صندلی چوبی به قسمت های فلزی، اتصال سپر خودرو، اتصال کابین های چوبی کامیونت ها، اتصال و محکم کاری اتاقک های کشتی و … از جمله کاربرد های این نوع از پیچ مهره ها در صنایع مختلف می باشند.

همچنین از رایج ترین کاربردهای مدرن پیچ و مهره های اتاقی می توان به استفاده در صنعت نجاری و ساخت لوازم چوبی از جمله مبلمان اشاره کرد. همچنین این نوع پیچ ها معمولا توسط صاحب خانه ها و نجارهای حرفه ای به منظور انجام پروژه های مختلف از جمله تعمیر و نگهداری لوازم و تجهیزات مختلف نیز استفاده می شوند.

تاریخچه پیچ اتاقی

پیچ های اتاقی قرن هاست که طراحی و ساخته شده اند و در پروژه ها و فعالیت های صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و روز به روز به کاربرد های این نوع از اتصال دهنده ها نیز اضافه می شود. طرح اولیه از این نوع پیچ مهره ها در اوایل دهه 1800، محبوب شدند و به طور گسترده در ساخت کالسکه و چرخ کالسکه مورد استفاده قرار می گرفتند، بنابراین به عنوان پیچ و مهره کالسکه ای نیز از آن ها یاد می شود.

انواع پیچ های اتاقی

پیچ های اتاقی را می توان از دو جهت ابعاد و جنس دسته بندی کرد. از نظر جنس و آلیاژ تشکیل دهنده به سه دسته پیچ های آهنی، گالوانیزه و استیل تقسیم بندی کرد که هر کدام در شرایط خاص می توانند بهترین بهره وری را داشته باشند. بطور مثال در بکار گیری از این نوع پیچ ها در صنایع دریایی و ساخت اتاقک های کشتی بهتر است از نوع استیل آن به منظور جلوگیری از زنگ زدگی استفاده کرد.

انواع پیچ اتاقی از نظر ابعاد دارای دسته بسیار وسیع تری بوده و معمولا برای استفاده در هر صنعتی سایز و اندازه استاندارد از این پیچ های اتصال دهنده وجود دارد. اما پرمصرف ترین اندازه این محصولات دارای طول بین 20 تا 200 میلی متری و قطر 5 الی 16 میلی متری می باشند. همچنین پیچ‌ های اتاقی دارای استاندارد din-603 بوده و گرید ۴.۶ از جمله پرکاربرد ترین پیچ‌های این محصول قرار دارد.

مزایای استفاده از پیچ اتاقی

این نوع از پیچ مهره ها به دلیل سهولت در استفاده و راحتی کار، در بیشتر صنایع از جمله نجاری مورد استفاده قرار می گیرند. کلگی با سطح صاف و نوار مربعی شکل زیر آن در هنگام تولید عرشه های چوبی، نرده های ساختمانی، مبلمان و خیلی از تجهیزات چوبی و فلزی دیگر سطح استحکام و همچنین جذابیت سازه یا تجهیزات مورد نظر را افزایش خواهد داد. همچنین به دلیل باز شدن یک طرفه این نوع از پیچ ها، سطح امنیت ابزار مورد نظر نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

قیمت پیچ اتاقی

قیمت این پیچ ها با توجه به جنس آلیاژ سازنده، اندازه، استاندارد یا گرید و وزن آن متفاوت خواهد بود. معمولاً پیچ های اتاقی که اندازه آنها کوچک تر است و از جنس آهن می باشند از قیمت پایین تری برخوردارند. در مقابل، پیچ هایی با سایز و ابعاد بزرگ تر که از جنس استیل و گالوانیزه هستند و از ویژگی هایی نظیر مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار هستند، طبیعتا دارای قیمت بالاتری نیز خواهند بود. برای استعلام قیمت پیچ اتاقی در سایز ها و گرید های مختلف می توانید با کارشناسان ما در دیاکو تماس حاصل فرمایید.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *