تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

هر آنچه درباره ظرفیت گردش پیچ و مهره ها باید بدانید

ظرفیت گردش پیچ و مهره موضوع فوق العاده مهم و جالبی است. در این پست می خواهیم شروع به بررسی این موضوع کنیم.

قبل از تشریح آزمایشات لازم در خصوص ظرفیت این موضوع، می خواهم شما را به اختصار با این موضوع آشنا کنم تا بدانید ظرفیت گردش چیست و چه اهمیتی دارد.

اتصالات پیچ و مهره ای هر ساله نقش فزاینده ای در تولید سازه های فلزی، محصولات فنی مکانیکی و غیره ایفا می کنند. بنابراین باید با عملکرد آنها به خوبی آشنا باشیم و بتوانیم به درستی در زمان های مورد نیاز آنها را تست کنیم.

پیچ و مهره ها محصولاتی هستند که برای کاربردهای صنعتی، با دقت بالا انتخاب می شوند تا دقیقاً با طراحی مطابقت داشته باشند. بنابراین، برای بررسی قابلیت اطمینان اتصالات رزوه ای، لازم است ظرفیت گردش پیچ و مهره ، مدول کشش و حدود بار کششی به طور دقیق آزمایش و تعیین شود.

بر اساس این ویژگی، ما از عملکرد صحیح اتصالات رزوه ای پیچ و مهره اطمینان حاصل می کنیم و با خیال آسوده از آنها استفاده می کنیم.

هدف کلی از تست ظرفیت گردش پیچ مهره ، این است که مقدار روانکاری روی مهره‌ را نشان می دهد. این نوع تست که معمولا با نام تست RC نیز شناخته می شود می تواند مقدار مقاومت استحکام رزوه در برابر بار، میزان شکل‌پذیری و نیز استحکام کششی آن را نشان دهد.

معمولا در سازه های مهمی مانند پل‌ها، سازه های فلزی بزرگ و حساس مانند پالایشگاه ها و غیره باید از مقدار ظرفیت گردش پیچ و مهره با خبر بود تا در طول استفاده هیچگونه مشکلی پیش نیاید.

مهره ها در تست انجام شده باید بدون لغزش و به صورت روان کار کنند در غیر این صورت نتیجه آزمایش موفق نخواهد بود.

بهترین روش  برای تست اتصال پیچ و مهره

اتصالات پیچ و مهره ای برای استفاده آسان هستند. آنها بر خلاف جوشکاری، نیازی به نصاب های بسیار ماهر ندارند. اما باید اتصالات شما استاندارد باشد تا در طول استفاده مشکلی پیش نیاید.

مهره هایی که روی پیچ بسته می شوند بار نرمال شده ای دارند (بسته به اندازه و کلاس استحکام). بنابراین پس از برداشتن بار، مهره ها باید آزادانه شل شوند و نباید رزوه ای ایجاد شود.

پیچ و مهره و اتصالات

اگر می خواهید قبل از بستن مهره آن را تست کنید باید اولین تست شما مربوط به ظرفیت گردش پیچ و مهره باشد.

طریقه انجام این کار توسط استانداردهای جهانی مشخص شده است. معمولا استانداردهای جهانی مانند ISO 898-1، ISO 3506-1 و ASTM F606 آزمایش پیچ‌های فولادی و خواص مکانیکی و فیزیکی آن‌ها مانند استحکام کششی، استحکام تسلیم، ازدیاد طول شکست یا سختی را توصیف می‌کنند.

انالیز ظرفیت گردش پیچ و مهره ها

ما باید همواره به استانداردهای جهانی پایند باشیم تا بتوانیم محصول استاندارد تولید و استفاده کنیم. پرکاربردترین و مناسب ترین استاندارد جهت تست ظرفیت گردش پیچ و مهره استاندارد ASTM A325  است.

با توجه به این استاندارد، باید هنگام تست ظرفیت گردش از روغن و گریس با کیفیت و یا سایر روان کننده های صنعتی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اشنایی با پیچ و مهره داکرومات و مزایا و معایت

نتایج مطالعات صورت گرفته در  سال ۱۹۷۰ نشان می دهد آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها ضریب اصطکاک را در میان دنده های پیچ و مهره به شدت افزایش می دهد. همچنین گالوانیزه پیچ و مهره گشتاور اتصال برای بار مبنا را نسبت به قبل تغییر می دهد.

هنگامی که مهره شما روغن اندود شده باشد، در اتصالات گشتاور کمتری ایجاد می کند که به استحکام اتصال کمک بیشتری می کند.

چند روش ساده برای تست پیچ و مهره

پیچ و مهره ها بخش های حیاتی هر جزء هستند و تنها راه برای اطمینان از ماندگاری آنها این است که از طریق آزمایش واجد شرایط باشند. امروزه از روش‌های مختلفی برای تست و ارزیابی جنبه‌های عملکردی پیچ و مهره استفاده می کنند تا استحکام کششی و  ظرفیت چرخش  آنها مشخص شود. شما می توانید از تمامی این آزمایشات استفاده کنید.

نکته مهم: دو مهره ممکن است شبیه هم باشند، اما رفتار بسیار متفاوتی دارند. در حالی که یکی از پیچ ها بار پیش بینی شده خود را بدون شکست نگه می دارد، ممکن است دیگری در دماهای پایین پیش از موعد بشکند و نتواند بار را تحمل کند.

تست‌های پیچ و مهره برای کمک به شما در رعایت مقررات، توسعه محصولات جدید و درک خواص و محدودیت‌های اجزای سازنده طراحی شده‌اند. ما ماهیت حیاتی اتصال دهنده ها را درک می کنیم و می توانیم به شما کمک کنیم تا مطمئن شوید که پروژه های شما طبق برنامه پیش برود.

قابلیت اطمینان و عملکرد پیچ و مهره فقط با آزمایش قابل اطمینان است، بنابراین توصیه می کنیم قبل از خرید محصول از ظرفیت گردش پیچ مهره اطمینان حاصل کنید.

۱. تست گشتاور:

پیچ و مهره ها معمولاً با اعمال نیروی پیچشی به سر یا مهره نصب می شوند. این نیرو (گشتاور نشیمنگاه) باعث کشیده شدن مهره می شود و به طور موثر یک پیش بار را اعمال می کند. به این دلیل که از تناسب راحت بین اجزا اطمینان حاصل شود.

یکی از اهداف آزمایش کشش گشتاور، تعیین گشتاور سفت کننده مناسب مورد نیاز است. این نوع آزمایش اجازه می دهد تا ضریب مهره (ضریب گشتاور یا ضریب k) و همچنین ضریب اصطکاک کلی تعیین شود.

با تکمیل چندین آزمایش مشابه، می توان به خوبی تغییرات اصطکاکی روی پیچ و مهره پرا بررسی کرد تا آنها را  برای یک کار مناسب آماده کرد.

۲. تست های ارتعاشی:

از این نوع تست نیز برای مشخص کردن میزان گردش پیچ و مهره استفاده می شود. تست ارتعاش برای تعیین طول عمر پیچ و مهره و مقایسه ویژگی های خود شل شدن آن در شرایط ارتعاشی استفاده می شود.

یک دستگاه تست ارتعاش عرضی (که معمولاً ماشین یونکر نامیده می شود) برای تولید نمودار پیش بار، واپاشی استفاده می شود که نشان دهنده مقاومت در برابر خود شل شدن است.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *