تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

نکاتی در مورد اتصال پیچی در سازه‌ ها

یکی از نکات بسیار مهم در انواع اتصالات، دستیابی به امن‌ ترین اتصال پیچی در سازه‌ ها است که رسیدن به این مقصود به عوامل بسیاری بستگی دارد. برای کمک به شما با هدف دستیابی به بهترین نتایج ممکن، ما نکاتی را در این خصوص برای شما در متن زیر، خلاصه کرد‌ایم. لطفا توجه داشته باشید که این یک توصیه کلی در مورد انواع اتصالات است که باید در خرید پیچ و مهره به آن‌ها توجه کنید و لزوما در همه شرایط  هم اعمال نمی‌ شود.

انتخاب اندازه و درجه اتصال پیچی مناسب

در اتصال پیچی سازه‌ ها و ماشین‌ ها، پیچ بزرگ‌ تر لزوما به معنای گزینه بهتر نیست. به طور مشابه، پیچ با درجات بالاتر، برتری خاصی نسبت به پیچ‌ ها با درجه پایین‌ تر ندارند. آنچه حائز اهمیت است ترکیب این دو عامل بوده و به منظوره به دست آوردن اندازه مقاومت و کارایی کلی است. اگر شما اندازه و ماده مناسبی برای پیچ‌ های خود انتخاب کنید؛ دیگر نیازی به راه حل‌ های اضافی برای تامین ایمنی پیچ‌ ها نخواهد بود. اندازه و درجه مقاومت پیچ می‌تواند به طور مثبت یا منفی بر بارگذاری موجود در پیچ تاثیر بگذارد.

هنگامی که ترکیب مناسب را انتخاب کردید و اتصال را به درستی محکم کردید؛ این ترکیب مهم‌ ترین عامل برای ایجاد اتصال ایمن در مفاصل پیچی شما خواهد بود. همچنین می‌ توانید از پیچ بزرگ‌ تر با درجه مقاومت پایین‌ تر یا پیچ کوچکتر با درجه مقاومت بالا هم استفاده کنید؛ هر دو گزینه می‌ توانند، مناسب باشند.

کاهش میزان خستگی در پیچ و مهره

خستگی یکی از اصلی‌ ترین دلایلی است که باعث شل شدگی پیچ‌ ها می‌شود. دو دلیل اصلی وجود دارد که هر دو عامل باعث از بین رفتن پیش بارگذاری می‌شوند و می‌توانند منجر به خرابی مفاصل پیچی شوند:

  • نشست سطوح زبر یا نامنظم، وقتی موادی مانند پلیمرها یا کامپوزیت‌ ها فشرده‌ تر می‌شوند؛ آرامش در پیچ ایجاد می‌ شود.
  • خزش که نشان دهنده تمایل مواد برای حرکت یا تغییر شکل پلاستیک تحت تنش و درجه حرارت بالا است. 

خستگی در اتصالات سازه ها امروزه در حال افزایش است؛ زیرا اتصالات پیچی  در معرض دما و بارگذاری‌ های بالا قرار دارند، در حالی که مصالح سازنده آن شامل کامپوزیت، پلاستیک و آلومینیوم هستند.

به گفته مهندسین، دو راه حل وجود دارد: برای جبران خستگی، به سطوح صاف و سخت نیاز دارید و باید الاستیسیته را در اتصال پیچی مانند استفاده از قلاب اعمال کنید؛ واشرها را قفل کنید یا فشاربند های چند زبانه را مورد استفاده قرار دهید. واشرها و همچنین فن آوری قلاب‌ های چند منظوره باعث افزایش خاصیت ارتجاعی اتصالات می‌شوند تا خستگی را به حداقل برسانند و دوام اتصال دهنده را بالا ببرند.

روغن کاری دوره‌ای مناسب برای ماشین آلات 

اهمیت روغن کاری در رابطه با اتصالات پیچی، امری واضح و غیر قابل انکار است. این عامل، کاهش پراکندگی اصطکاک را به حداقل می‌ رساند و نسبت گشتاور به بارگذاری را کاهش می‌دهد. روغن کاری همچنین، نصب و جداسازی اتصال دهنده را آسان کرده و طول عمر پیچ را افزایش می‌دهد.

محل روغن کاری نیز اهمیت دارد و در عملکرد مناسب تاثیرگذار خواهد بود. روغن کاری را در زیر سر پیچ یا مهره و روی قسمت رزوه‌ دار پیچ انجام دهید. با این کار تمام سطحی که با مهره درگیر می‌شود، به طور کامل روغن کاری خواهد شد.

مهم‌ ترین چیزی که باید در هنگام روغن کاری در ذهن داشته باشید؛ انتخاب روش روغن کاری مناسب با برنامه مورد نظر شما است. برخی از پارامترهایی که باید مورد توجه قرار گیرند؛ عبارتند از ترکیب شیمیایی، تاثیرات بهداشتی و زیست محیطی، محدوده درجه حرارت سرویس دهی و ضریب اصطکاک. برای استفاده هر چه بهتر، توصیه‌ های تولید کننده روغن را بررسی کنید و هر روغن را برای مصرفی خاص استفاده کنید.

با رعایت کردن تمام موارد مختلف، طول عمر اتصال پیچی در سازه‌ ها افزایش خواهد یافت.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *