تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

مزایا و معایب اتصالات دارای پیچ و مهره‌

با داشتن طراحی ساده، اتصالاتی که پیچ دارند، یکی از متداول‌ ترین روش‌ های اتصال قطعات هستند. طبق تعریف، یک اتصال پیچی، ترکیبی از انواع پیچ و مهره است. به عنوان مثال، یک پیچ بلند که با مهره سفت می‌شود را می‌توان به عنوان یک اتصال پیچی طبقه‌ بندی کرد. پیچ از طریق یک سوراخ از پیش ایجاد شده درون اجسام قرار می‌گیرد، پس از آن یک مهره رزوه شده در انتهای دیگر آن جای می‌گیرد. ترکیبی از پیچ و مهره به عنوان مفصل پیچی شناخته می‌شود و در اتصالات مختلف، کارایی خوبی ارائه می‌دهد. با استفاده از انواع مختلف پیچ مانند پیچ آلن می‌توان یک اتصال ایجاد کرد.

مزایای اتصالات دارای پیچ و مهره

اتصالات پیچی مزایای زیادی را ارائه می‌ دهند که یکی از آنها مقاومت کششی بالای آنها است. البته استحکام کششی حداکثر میزان تنش یا نیرویی را نشان می‌ دهد که اتصال پیچی می‌ تواند برای مدت زمان معین و بدون خرابی تحمل کند. اتصالات پیچی از استحکام کششی بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این، استحکام کششی یک اتصال پیچی اغلب با تغییر بست‌ ها یا فشار گیره‌ ها می‌تواند افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایلی که اتصالات پیچی از محبوب زیادی برخوردار هستند، به این دلیل است که ساخت آنها ساده و آسان است. به طور معمول، کمتر از یک دقیقه طول می‌ کشد تا یک پیچ وارد دو یا چند شیء شده و با یک مهره ایمن شود. حتی اگر با اتصالات پیچی آشنا نیستید، نباید در ایجاد یکی از آنها مشکل داشته باشید. در صورت استفاده از پیچ مهره مناسب، به راحتی قابل اجرا هستند و دوام بالایی دارند. از این اتصالات می‌توان در ماشین‌ آلات مختلف نیز استفاده کرد و آنها لرزش و فشار وارده را به خوبی تحمل می‌کنند.

معایب اتصالات دارای پیچ و مهره

در حالی که ایجاد آنها آسان است و اتصالی قدرتمند ایجاد می‌ کنند، این اتصالات پیچی معایب کمی نیز دارند. به عنوان مثال، بارگذاری بیش از حد ممکن است باعث شود که یک اتصال پیچی برای همیشه آسیب ببیند. اگر نیروی اعمال شده بیش از مقاومت مفاصل پیچی باشد، آنها از کار می‌افتند.

اتصالات پیچی همچنین می‌توانند در برابر خوردگی آسیب پذیر باشند. اگر مهره یا پیچ شروع به خوردگی کند، ممکن است مهره به جایی برسد که دیگر قادر به تحمل نیروی اعمال شده نباشد.

در صورتی که رزوه‌ های بیرون از مهره آسیب ببینند، تعویض این اتصالات به سختی امکان‌ پذیر خواهد بود. برای تعویض این اتصالات خراب، در برخی از مواقع باید کلاهک پیچ و یا انتهایی که مهره سفت شده را برش داد. البته این احتمال بسیار کم است.

راه‌حل‌ هایی برای شل نشدن اتصالات پیچی

چندین راه حل برای بالا بردن استحکام پیچ و باز نشدن آن در اتصالات پیچی وجود دارد. در صورت استفاده از هر یک از راه‌حل‌ ها، احتمال این که مهره از پیچ خارج شود، کم می‌ شود، حتی اگر در معرض لرزش‌های بیش از حد باشد. مهره‌ های رزوه‌ دار یک راه حل موثر برای اتصالات دارای پیچ و مهره ارائه می‌ دهند. مهره‌ های رزوه‌ دار ضخیم‌ تر از مهره‌ های سنتی هستند، بنابراین آنها می‌ توانند نیروی بیشتری به مفصل وارد کنند و همین امر باعث می‌ شود تا در برابر شل شدن مقاومت کنند.

ترکیبات چسبنده همچنین ممکن است به عنوان یک راه‌حل برای ممانعت از شل شدن اتصالات پیچی استفاده شوند. مفصل پیچی ابتدا با ترکیب پیچ و مهره ایجاد می‌ شود، پس از آن یک ترکیب چسبنده به آنها اعمال می‌ شود.

هدف استفاده از این ترکیب چسبنده، نگه داشتن مهره بر روی پیچ است. می‌توان از سایر راه‌حل‌ ها برای بالا بردن مقاومت اتصالات پیچی استفاده کرد و این موارد عبارتند از، قطعات قفل شونده اصطکاکی، قفل پیچی و مهره سوراخ‌ دار است.

مهره سوراخ‌ دار در پیچ‌ هایی قابل استفاده است که در انتهای خود سوراخ کوچکی دارند که می‌ توان بعد از سفت کردن مهره بر روی پیچ، پین نازکی را از سوراخ مهره و پیچ عبور داد. با این کار، مهره نمی‌تواند در اثر لرزش حرکت کند و شل شود.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *