تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

مواد اولیه انواع اتصال دهنده‌ ها کدامند؟

به طور کلی اتصال دهنده‌ ها برای متصل کردن دو یا چند قطعه بکار می‌روند و معمولا از فلزات سخت ساخته می‌ شوند. اتصال دهنده‌ ها در طیف گسترده‌ای از مواد (از فولادهای رایج گرفته تا تیتانیوم، پلاستیک و سایر مواد) تولید می‌ شوند. بسیاری از مواد به کار رفته در تولید پیچ و مهره ها بر اساس مخلوط آلیاژی و فرآیند سخت شدن آن‌ها، دسته بندی می‌ شوند. علاوه بر این، بعضی از قطعات با پوشش‌ های مختلف یا روکش‌هایی همراه می‌ شوند که منجر به افزایش مقاومت در برابر خوردگی یا تغییر ظاهر اتصال دهنده می‌ شوند.

در انتخاب اتصال دهنده‌ ها، مواد تشکیل دهنده آن به دلایل تفاوت در مقاومت، شکنندگی، مقاومت در برابر خوردگی، خوردگی گالوانیکی و البته هزینه حائز اهمیت هستند.

در ادامه شما را با دو ماده اولیه اصلی برای اتصال دهنده‌ ها آشنا می‌کنیم.

نقش فولاد ضد زنگ در اتصال دهنده‌ ها

فولاد ضد زنگ، یک آلیاژ کم کربن و کرومی است که ویژگی‌ های مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می‌بخشد. این جنس از اتصال دهنده‌ ها در مقایسه با قیمتشان در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند؛ چرا که خواص ضد خوردگی یک ویژگی ذاتی برای فولاد است. همچنین اگر در حین مراحل نصب یا استفاده دچار خراش شوند، مقاومت خود را از دست نخواهند داد.

این یک تصور غلط و رایج است که فولاد ضد زنگ، قوی‌تر از فولاد معمولی است. در واقع بسیاری از آلیاژهای فولادی ضد زنگ به علت محتوای کربن کمتر  نمی‌توانند از طریق عملیات حرارتی سخت شوند؛ بنابراین در مقایسه با فولاد معمولی، کمی قوی‌ تر از فولاد ضد زنگ (درجه 2) هستند؛ اما به طور قابل توجهی، ضعیف‌ تر از اتصالات فولادی سخت هستند (به استثنای مواردی که تحت مراقبت‌ های ویژه قرار می‌گیرند).

انواع اتصال دهنده‌های ضد زنگ در حین مراحل نصب در معرض خطر پیچش قرار دارند. بیشتر پیچ و مهره های فولادی ضد زنگ بسیار ارزان‌ تر از اتصالات فولادی معمولی هستند، هرچند برخی از آنها ممکن است خاصیت مغناطیسی داشته باشند.

نقش فولاد در اتصال دهنده‌ ها

فولاد رایج‌ ترین ماده مورد استفاده در اتصال دهنده‌ ها است. اتصال دهنده‌ های فولادی که در دسترس هستند و عملکرد مشابهی با سطوح مختلف پوشش داده شده با پوشش روی، گالوانیزه و کروم دارند.

پیچ های فولادی معمولا در 4 طبقه بندی قرار می‌ گیرند؛ درجه 2، درجه 5، درجه 8 و فولاد آلیاژی. البته بسیاری از درجات دیگر هم در دسترس هستند، اما کمتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. درجه 2، 5 و 8 معمولا دارای پوشش‌های آبی یا زرد رنگ از جنس روی هستند و برای مقاومت در برابر خوردگی گالوانیزه می‌ شوند.

انتخاب پیچ مناسب در تعویض اتصال دهنده‌ ها را جدی بگیرید!

هنگام تعویض اتصال دهنده‌ ها، معمولا بهتر است گزینه‌ ای که قصد جایگزینی آن را دارید با گزینه موجود، مطابقت کامل داشته باشد. به طور مثال تعویض پیچ استاد بولت با یک گزینه قوی‌ تر با مقاومت بیشتر، همیشه در راستای ایمنی نیست. پیچ و مهره‌ های سخت‌ تر، اصولا شکننده‌ تر هستند و ممکن است در موارد خاص بشکنند.

بعضی از تجهیزات به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که پیچ و مهره‌ های آن‌ها قبل از خرابی یا آسیب دیدگی‌ های شدید، شکسته شوند. همچنین در برخی از محیط‌ ها مانند مکان‌های در معرض آب شور، خوردگی گالوانیکی نیز باید در صورت تغییر مواد سازنده مورد توجه قرار بگیرند. 

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *