تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

یکی از روش محاسبه سختی های پیچ و مهره به روش سختی راکول انجام می گیرد. سختی سنجی (Hardness) در معنای مهندسی به معنای مقاومت در برابر نفوذ می باشد.

مخترع این روش سختی سنجی اقای استنلی پی راکول است که توسط جامعه مهندسی آمریکا ASTM  نیز به عنوان روشی برای تعیین و کنترل کیفیت قطعاتی نظیر پیچ و مهره ارائه می شود. در این روش به اندازه گیری مقاومت قطعات در برابر نفوذ پرداخته می شود.

روش راکول یکی از روش های عمومی برای سختی سنجی فلزات و پلیمر ها است که هدف از ان مقایسه سختی فلزات مختلف است. راکول به عنوان یک مهندس متالوژی در یک کارخانه یاتاق سازی کار می کرد و همواره به دنبال یک روش مناسب جهت سختی سنجی سریع و غیرمخرب بود، تا از کیفیت عملیات گرمایی روی یاتاقان های تولیدی مطمئن شود.

در ان زمان بیشتر ازمایش های ویکرز و برینل مطرح بودند که وقت و هزینه زیادی را نیاز داشتند. راکول برای رفع این مشکلات روش سختی سنجی راکول را ابداع می کرد.

اگرچه عدد حاصل از سختی سنجی پیچ مهره به روش راکول گویای عدد دقیقی از عملکرد ان در برابر تنش های کششی، خمشی، برشی و میزان بار نمی باشد، اما این کمیت های ذکر شده با سختی متریال استفاده شده در تولید انها ارتباط مستقیمی دارد.

این روش نسبت به سایر روش های تعیین کننده مشخصه های مکانیکی  راحت تر و مقرون به صرفه تر است و به عنوان تست سختی در قطعات صنعتی کاربرد دارد. همچنین سختی راکول به تنسایل برای برخی از فلزات مانند فولاد و الومینیوم وجود دارد.

نحوه سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

راکول برای سختی سنجی فلزات سه نوع مختلف دارد :

  • راکول مرتبه A : نیروی 60 کیلو گرم اعمال می‌شود
  • راکول مرتبه B : نیروی 100 کیلوگرم اعمال می‌شود.
  • راکول مرتبه C : نیروی 150 کیلوگرم اعمال می‌شود.

نیروی راکول به دو روش سوزنی و ساچمه ای بر روی قطعه اعمال می شود. فرو رونده الماس مخروطی شکل (سوزنی) و یا توپ فلزی (ساچمه ای) ابتدا به صورت اندک (Minor load  ) و یک بار دیگر به صورت بزرگ ( Major Load ) بر روی سطح پیچ ومهره قرار می گیرد. این اعمال نیرو به مدت زمان مشخص انجام می گیرد و به مرور زمان این نیرو روند کاهشی پیدا می کند تا به میزان اندک برسد.

نقطه اثر ایجاد شده توسط مخروط دارای زاویه 120  درجه است و از نوع A و C هستند. روش ساچمه ای دارای سوزن هرمی شکل با زاویه 130 درجه می باشد و دارای چهار نقطه اثر است.

خرید محصول: فروشگاه اتصالات پنوماتیک

سختی راکول بر اساس محاسبه تفاوت میزان فرو رفتگی در بار اندک و نهایی محاسبه می شود. دستگاه های دیجیتال و انالوگ مخصوص این اندازه گیری وجود دارد و سختی راکول محاسبه می شود.

روش های مختلف سختی سنجی راکول همانند سوزنی و توپ فلزی و محاسبه تفاوت بار اعمالی در مقادیر کم و زیاد جدولی از سختی پیچ و مهره را ارائه می دهد.

سختی سنجی راکول پیچ و مهره به روش رگولار و یا معمولی

این تست سختی قطعه را در برابر نفوذ گوشت متریال را ارائه می دهد. اساس محاسبه این روش ها بر مبنای نقطه اثر اعمال شده بر روی سطح قطعه است.

تست سختی سطحی پیچ و مهره به روش راکول

برای محاسبه سختی سطحی پیچ و مهره میزان فرورفتگی سحطی انها محاسبه می شود. این روش برای قطعات فلزی با ضخامت بسیار کم کاربرد دارد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *