تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

بهترین روش برای باز کردن پیچ های هرز شده

پیچ و مهره یک ابزار ساده و یکی از مهم ترین و کلیدی ترین ابزار ها در صنعت به حساب می آید. صنعت پیچ و مهره بطور غیر مستقیمی بر روی صنعت های دیگر تاثیر می گذارد. این ابزار ها با هدف اینکه اتصالات در سازه و حوزه های گوناگون صنعتی و خانگی را ایجاد کنند، مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر این محصولات بطور استاندارد و درست خریداری و نصب شوند می توان تا مدت های طولانی اتصال های قابل اطمینان و محکمی را داشته باشیم. ولی گاهی مشکلی برای پیچ و مهره های ما پیش می آید، مشکلاتی از جمله: هرز شدن، زنگ زدگی، خراب شدن و شکسته شدن آنها. دلیل به وجود آمدن این مشکلات ناشی از  بی احتیاط بودن در باز و بسته کردن آنها و خرید محصول کم کیفیت، ایجاد لرزش شدید در سازه ، خریداری محصول با ابعاد نادرست با شرایط کاری و عدم استفاده از پیچ گوشتی مناسب که باعث خرابی آن می شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد روش های مختلف برای باز کردن پیچ های هرز شده اطلاعاتی را بیان کنیم. پیچ های هرز شده شاید از نظر شما مسئله چندان مهمی نباشد ولی می تواند خطرات زیادی را در بر داشته باشد، به عنوان مثال برای بازکردن پیچ هرز شده به دلیل اینکه فشار زیادی را به آن وارد می کنیم ممکن است خطر آفرین باشد و موجب ایجاد صدمه جسمی به فرد شود. پس نخستین نکته در باز کردن پیچ های هرز شده رعایت اصول ایمنی در سازه ها و تجهیزات پر خطر صنعتی است.

باز کردن پیچ هرز شده

اگر این شرایط برای شما پیش آمد که دچار مشکلات مذکور شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا راهکار های زیادی برای باز کردن آسان پیچ های هرز شده و پوسیده (زنگ زده) وجود دارد. البته باید به این نکته توجه نمایید که قبل از اینکه وارد این مرحله از کار شوید باید از وقوع آن تا حد ممکن جلوگیری کنید؛ زیرا عوض کردن و باز کردن پیچ های هرز شده از نظر زمانی و اقتصادی می تواند برای شما مشکل ساز شود.

انواع راهکار های موجود برای باز کردن پیچ های هرز شده

  • راه حل اول استفاده از کش پول: با قرار گیری کش پول در دور بدنه پیچ و کشیدن آن به سمت بالا و به صورت همزمان با پیچ گوشتی آن را باز می کنیم.
  • راه حل دوم استفاده کردن از چسب قوی: این راهکار هنگامی توصیه می شود که سطح پیچ گشاد شده باشد. به این صورت انجام می شود که چسب را در داخل سطح پیچ ریخته و با پیچ گوشتی آن را به سمت بیرون می کشید.
  • راه حل سوم استفاده نمودن از تکه ای لاتکس: تکه ای لاتکس در این کار می تواند مثل باکنک برای باز کردن پیچ هرز شده بکار رود. به اینگونه که یک تکه لاتکس را سر پیچ گوشتی قرار می دهیم و به چرخاندن آن اقدام می کنیم.
  • راه حل چهارم استفاده از محلول ضد رسوب و یا سرکه: به این دلیل که پیچ و مهره ها اغلب دچار مشکل زنگ زدگی می شوند و سوال این است که چگونه می توان این پیچ های زنگ زده را باز نمود؟ پاسخ این است: محلول ضد زنگ و یا استفاده از سرکه می تواند در این مسئله کمک بسیاری به شما کند و تا حد ممکن زنگ زدگی را کاهش می دهد و می توان به باز کردن آن اقدام نمود.

کیفیت بالای پیچ مهره

  • ره حل پنجم بکار گیری سوهان: در مواردی استفاده از سوهان به افراد توصیه می شود که سر پیچ خورده شده باشد. به این گونه که گل پیچ را به صورت مربعی خارج کرده و با کمک انبر پیچ را به بیرون بکشید.
  • راه حل ششم استفاده نمودن از دریل مته ای: این گونه است که باید ابتدا سطوح پیچ را توسط دریل بتراشید و آن قسمت که باقی ماند را به بیرون بکشید.
  • راه حل هفتم گرم کردن و سرد کردن پیچ: بکار گیری از فندک باعث افزایش حرارت پیچ زنگ زده و یا منبسط شدن آن می شود و اگر این کار را بطور مکرر تکرار کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که پیچ لق شده و می توان آن را خارج کرد.
  • راه حل هشتم استفاده نمودن از آچار شلاقی: از زمان های قدیم بکار گرفتن از آچار های شلاقی یا همان آچارهای لوله گیر برای باز و بسته کردن پیچ ها مخصوصا پیچ های شش گوش مرسوم بوده است.این محصول دارای قابلیت هایی است، مانند: دهانه آن قابل باز و بسته شدن است و می توان آن را بر روی پیچ و مهره ها با اندازه های گوناگون تنظیم کرد. باز کردن پیچ توسط آچار شلاقی به این صورت است که باید دهانه آن را روی پیچ قرار می دهیم و آن را تا حد ممکن محکم می کنیم سپس با چرخاندن آن اعمال نیروی مکانیکی صورت گرفته و بدین ترتیب پیچ باز خواهد شد.
  • راه حل نهم استفاده از آچار بکس: بکس برقی گزینه بسیار مناسبی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره های هرز شده می باشد. آچار بکس دارای قدرت زیادی می باشد و این قدرت از منبع الکتریکی آن نشات می گیرد. این آچار به دلیل دارا بودن قدرت زیاد پیچ و مهره ها را در مدت زمان کوتاهی باز و بسته می کند و برای پیچ های بسیار سقف و گیر کرده گزینه مناسبی است.
  • راه حل دهم باز کردن پیچ با استفاده از اره آهن بری: در این مرحله با کمک اره آهن بری بر روی دهانه پیچ شیار های جدیدی را ایجاد کرده و پس از اتمام این کار با بکارگیری پیچ گوشتی مناسب به سهولت می توان پیچ را باز نمود. نکته: شیار های جدید باید در زاویه های مناسب ایجاد شوند.
  • راه حل یازدهم باز کردن با اهرم: یکی دیگر از روش های پیچ های هرز شده ، استفاده از اهرم است. گاهی شرایط کار بگونه ای است که آچار به تنهایی نمی تواند حل کننده مشکل باشد؛ و باید با کمک گرفتن از اهرم می توان کار را آسان کرد. اهرم یک میله بلندی است که به انتهای آچار وصل می شود و در شرایطی که دسته آچار بسیار کوتاه است و فضای کافی وجود ندارد، می توان آن را بکار گرفت؛ بعد از اتصال اهرم و آچار می توان پیچ را باز کرد.
  • راه حل دوازدهم با پیچ هرز باز کن: یکی دیگر از مرسوم ترین روش ها این است که با استفاده از پیچ هرز باز کن می توان با این وسیله مته ای سطوح پیچ را تراش زد و بدنه پیچ را به راحتی بیرون کشید.

خرید پیچ مهره باکیفیت؛ راه حل پیشگیری از هرز شدن آن ها

بعد از معرفی راهکار های متعدد برای باز کردن و حل مشکل پیچ های هرز شده، حال نوبت به ارائه راه حل به منظور پیشگیری از وقوع این اتفاق می رسد. بطور کلی راه های بسیار زیادی نیز برای پیشگیری از وارد شدن آسیب به پیچ مهره های مختلف وجود دارد؛ اما خرید پیچ مهره از تولید کننده های معتبر که از متریال های با کیفیت برای ساخت انواع پیچ و مهره استفاده می کنند، می تواند یک راهکار مناسب برای خریداران و استفاده کنندگان این ابزار لقب بگیرد و از خراب یا هرز شدن این ابزار در کوتاه مدت جلوگیری به عمل آورد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *