تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

آشنایی با پیچ و مهره کاربردی در صنعت ساختمان

این روزها شرکت های بزرگ که در صنعت ساختمان مشغول به فعالیت می باشند دیگر با آزمون و خطا کارهای خود را پیگیری نمی کنند و برای هر یک از کارهایی که انجام می دهند بر اساس دلایل و منطق و البته کاملا علمی دست به کار می شوند و عملیاتی را انجام می دهند.

برای استفاده از پیچ و مهره هایی که در سازه های آهنی نیز استفاده می شود به این صورت می باشد و بدون ذره ای آزمایش محصولی را استفاده نمی کنند و در تمامی مراحل واحد کنترل کیفیت با دقت مشغول به کار می باشد و تک به تک محصولات مورد استفاده را تست و آزمایش می کنند تا در آینده مشکلی برای ساختمان ایجاد نشود.

با توجه به اینکه هر یک از این محصولات ممکن است متناسب با یک عملیات تولید شود به طور مثال برای استفاده در صنعت نفت و گاز یا پتروشیمی، این تنوع کار موجب شده است تا اهمیت این مرحله به شدت افزایش یابد.

آشنایی با پیچ های ساختمانی

با توجه به توضیحاتی که در ابتدا ارائه کردیم گروهی از محصولات که با استفاده از استانداردهای خاص تولید و به بازار عرضه می شوند که به پیچ و مهره ساختمانی معروف می باشند. وجود این محصول در صنعت ساخت و ساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و در صورت نداشتن کیفیت مناسب چالش های بزرگی ایجاد خواهد شد.

مواد اولیه و متریال مورد استفاده در تولید پیچ های ساختمانی بهتر است که از فولاد باشند که علاوه بر ماندگاری و دوام بالا در زمان باز و بسته کردن نیز دچار خمیدگی و از دست دادن حالت خود نشوند و بتوانند با مقاومت به کار خود ادامه دهند. پیشنهاد ما این است که حتما هر دو محصول پیچ های ساختمانی و مهره هایی که برای سفت کردن استفاده می شوند متناسب با آن ها از فولاد باشند.

فولاد به تنهایی نمی تواند در استحکام و مقاومت پیچ ها تاثیر گذار باشد و نیاز است تا از کربن برای افزایش مقاومت استفاده شود. با این صورت که هر چه برای تولید محصولی از کربن بیشتری استفاده شود مقاومت آن افزایش پیدا کرده. به طور مثال از محصولات با کربن کم در صنایع مخابرات، محصولات با کربن متوسط در صنایع نفت و گاز و از محصولاتی که در متریال آن ها از کربن بیشتری استفاده شده باشد در صنعت دریایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده اتصالات در سازه های فلزی

یکی از دلایلی که نقش اتصالات در سازه های فلزی را افزایش می دهد امنیت ساختمان می باشد که یکی از حیاتی ترین موضوعاتی می باشد که پیش از آغاز عملیات و حتی در حین کار نیز باید با دقت مورد بررسی قرار داد. زیرا در صورت قصور و اهمال کاری ممکن است صدمات و لطمات جبران ناپذیری به شما تحمیل نماید.

این اهمیت ما را بر آن داشت تا در این قسمت اجزای تشکیل دهنده اتصالات در سازه های فلزی را مورد بررسی قرار دهیم، که در حالت کلی به 3 دسته تقسیم بندی می شوند.

پیچ و مهره: یکی از دلایل عمده و مهمی که در ساخت ساختمان، مجریان و پیمانکاران را مجاب به استفاده از پیچ برای اتصال سازه های فلزی می کند، افزایش سرعت ساخت و همچنین افزایش ایمنی و استحکام آن می باشد که نقش بسزایی را ایفا  می کند.

در این مدل از اتصال دو نوع پیچ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و به عبارتی می توان گفت به دو دسته تقسیم بندی می شوند که هر یک کارایی خاص خود را دارند. که این دو دسته پیچ های ساده یا به اصطلاح معمولی و پیچ های با مقاومت بالا می باشند.

پیچ های ساده که به محصولات ارزان قیمت و مقاومت کم معروف می باشند در سازه های کوچک و سبک و همچنین مکان هایی که اهمیت کمتری دارند همچون خرپاهای کوچک، مهاربندها و… که می توانند در هر متر مربع 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع دیگری که بسیار استفاده می شود پیچ های با مقاومت بالا می باشند که به راحتی می توان از آن ها در مکان هایی مهم و حیاتی، همچون نقاطی که در معرض اصطکاک زیاد قرار دارند استفاده کرد و نگرانی ای بابت آن نخواهید داشت. قطر محصولات تولیدی 14 تا 36 میلی متر می باشد که از فولاد سخت و محکم تولید می شود.

جوشکاری: یکی از راه حل هایی که البته این روزها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد جوشکاری می باشد که جز به جز قسمت ها را با استفاده از حرارت و یک فلز مخصوص که برای جوش دادن مورد نیاز است که برای اتصال استفاده می شود. که این امکان نیز به روش های مختلف صورت می پذیرد.

روش هایی همچون اتصال لب به لب، اتصال پوششی، اتصال گونیایی، اتصال به روش پیشانی و در انتها قوس الکتریکی که از مهمترین روش ها می باشد که با استقبال زیاد متخصصین این حوزه از آن رو به رو هستیم.

پرچ: در گذشته استفاده از پرچ بسیار متداول بوده به حدی که شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای ساخت سازه فلزی زیبایی همچون برج ایفل از میخ پرچ استفاده بسیاری شده است و همانطور که می بینید مقاومت بالایی نیز داشته و توانسته سالهای متمادی بر روی پا های خود بایستد.

هرچند در تولید پرچ از کربن نیز استفاده می شود که مقاومت آن را افزایش می دهد، ولی دیگر این روش منسوخ شده است و پیچ ها جایگزین آن ها شده اند.

استاندارد های تولید پیچ و مهره سازه ای

استاندارد یکی از مهمترین مواردی است که برای تولید و ساخت محصولات در این صنعت باید با دقت بالایی از آن بهره برد و برای این کار نیاز است تا از متخصصین به نام و کاربلد استفاده شود که بتوانند محصولاتی را به بازار عرضه نماید که جان انسان ها را به خطر نیاندازد.

از جمله این استاندارد های می توان به ASTM A325، ASTM A490 و ASTM F1825 اشاره کرد که حتی در ساخت سازه های فضایی از آن ها بهره برده شده است. این استانداردها را در سازمان اساندارد آمریکا و سازمان تحقیقات اتصالات فلزی به دست آورده و منتشر نموده اند، که بعدها با استفاده از این استاندارد ها استاندارد ASTM F3125 ساخته شد.

با تلاش های شبانه روزی و یاری بنیاد استاندارد آلمان استاندارد DIN نیز در این عرضه پا به میدان گذاشت و تعداد استانداردهای این حوزه نیز افزایش داده که این کار را برای افزایش ایمنی و مقاومت ساختمان ها ارائه داده اند که با تبعیت از آن ها می توان سازه ای را ساخت که بتواند در تمامی شرایط کیفیت خود را از دست ندهد.

استانداردهای DIN برای پیج هایی که به شکل شش گوش می باشند و البته مهره هایی که برای اتصال آن مورد نیاز است DIN 6914، DIN 6915 و DIN 6916 می باشد که در کلاس و یا گرید 10.9 تولید می شود و به راحتی می توان در سازه های بزرگ مورد استفاده قرار داد.

استاندارد های دیگری نیز موجود می باشد که برای تمامی کلاس ها می توان از آن ها استفاده کرد که به ترتیب DIN 931، DIN 933 و DIN 934 می باشند که با ورود آن ها تحول عظیمی در این صنعت به وجود آمد.

نکته پایانی این که سازه ها را از کنار هم قرار دادن اجزای مختلف ایجاد می کنند و باید برای ساخت تک به تک المان ها و محصولات دخیل در آن آزمایشات متعددی را اجام داد و از محصولات و متریالی استفاده کرد، که بتوانند مقاومت کلی سازه را افزایش دهند.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

5 پاسخ

    1. سلام و عرض ادب اقای ولی زاده عزیز، در سلسله مقالات حوزه پیچ و مهره مقالات تخصصی تر بارگذاری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *