تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

کاربرد انواع پیچ و مهره در صنعت خودرو سازی

پیچ و مهره ابزاری است که از لحاظ اندازه و شکل ساختاری از تنوع بسیار فراوانی برخوردار می باشد. این محصولات فلزی در صنایع مختلف برای اتصالات بخش های متنوع ماشین آلات و تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو صنعت خودرو سازی از آن دسته صنایعی محسوب می شود که نیاز ضروری به این پیچ و مهره ها در ابعاد مختلف برای الصاق قطعات به یکدیگر خواهد داشت.

پیچ و مهره صنایع خودروسازی دارای استحکام و مقاومت بالا ، پوسیدگی پایین و طول عمر بالا می باشند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که طرح ریزی و ساختار پیچ و مهره های خودرویی معمولا نسبت به پیچ هایی که در صنایع دیگر از جمله ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، از پیچیدگی بالا تری برخوردار هستند.

معمولا نقش اتصال دهنده هایی همانند پیچ مهره در صنعت خودرو سازی غیر قابل انکار بوده و وظیفه اصلی را در قبال اتصال بخش های مختلف و قطعات خوردرو به هم دیگر را خواهد داشت. با توجه به اینکه خودرو های تولید شده به طور معمول در معرض فعالیت های سنگین و استفاده فراوان از سوی افراد قرار دارند، جنس قطعات و اتصال دهنده های آن از اهمیت بالایی برای ارتقا عملکرد کلی ماشین خواهند داشت.

ساختار پیچ مهره هایی که در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا به این صورت است که تمامی سطوح پیچ رزوه دار شده و قسمت کلگی آن سطحی صاف و یکدست خواهد داشت. به همین دلیل امکان سوراخ زنی قطعات با استاده از این پیچ ها برای کاربر دشوار خواهد بود، و باید قبل از انجام اتصالات نقاطی که به اتصال با پیچ نیازمند هستند سوراخ شده باشند.

جنس و آلیاژ های پیچ و مهره در صنعت خودرو سازی

ساختار و جنس پیچ و مهره ها از موارد مهم در تولید این ابزار به شمار می روند، و به همین جهت در بخش قبل گفته شد که ساختار اکثر این وسیله ها دارای کلگی یا سر های پهن و صاف و بدنه رزوه ای می باشند. در بحث جنس و آلیاژ های مورد استفاده در تولید این اتصال دهنده ها نیز باید بگوییم که معمولا در تولید و الصاق قطعات مختلف خودرو از پیچ و مهره هایی با پوشش ضد زنگ، زینک و در مواردی پروسس زرد یا نقره ای بکار گرفته می شود.

جالب است بدانید:بررسی پیچ و مهره های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز

علاوه بر این، آلیاژهایی که برای تولید پیچ های قسمت ستون فقرات خودرو تهیه می‌شوند، از مقاوم‌ترین درجات فولاد ساخته شده‌اند که در صورت اعمال نیروهای گیره‌ای زیاد، از بین نمی‌روند. در بعضی از کارخانجات تولید قطعات خودرو از آلیاژ آلومینیوم نیز برای ساخت سطح پیچ و مهره بکار گرفته می شود. بنابراین برای خرید پیچ مهره برای استفاده در خودرو سازی بهتر است پیش از اقدام به خرید ویژگی ها و نکات مربوط به جنس اتصال دهنده را مورد نظر قرار داده و سپس اقدام به خرید پیچ و مهره مورد نظر خود نمایید.

 مدل های گوناگون پیچ و مهره در صنعت ماشین سازی

همانطور که اشاره کردیم، پیچ و مهره های کاربردی در صنعت خودرو سازی بر اساس طرح ، جنس آلیاژ و پوشش و اندازه خودرو دارای تنوع محصول بالایی را دارند، که هر کدام از این محصولات بر مبنای ویژگی هایی که برخوردار هستند، در محلی ویژه از آن ها بکار گرفته می شود. لذا قبل از تهیه پیچ مهره باید با ویژگی های مختلف آن ها آشنایی داشته و بر حسب محل بکار گیری ، میزان مقاومت و شرایط موجود در محل استفاده اقدام به خرید کرد.

پیچ و مهره های کاربردی در خودرو سازی

پیچ آلن : پیچ های سر آلن موجود در مجموعه دیاکو که در اندازه های مختلف برای استفاده در صنعت خودرو سازی هستند. این پیچ ها دارای یک سوکت با مقطع شش ضلعی در سر هستند که معمولا با گرید های بالا تولید و عرضه می شوند. پیچ های آلنی برای باز و بست کردن نیاز به یک آچار آلن یا کلید شش ضلعی دارند تا آنها را هدایت کرده و در یک ماشین محکم کند. برای تولید این نوع پیچ مهره نیاز به گرید 8.8 و یا 10.9 پیچ و مهره خشکه با حالت های نیم دنده یا تمام دنده می باشد. همچنین پیچ های آلن استوانه ای ضد زنگ و استیل نیز از دیگر موارد پر مصرف در تولید خودرو و قطعات آن می باشد.

پیچ مهره ماشینی آهنی با استاندارد  DIN985: از کاربردی ترین نوع پیچ مهره های استفاده شده در خودرو سازی می توان به این مورد اشاره کرد که دارای استاندارد DIN985 می باشد. این نوع پیچ های ماشینی به انواع مختلفی از جمله فولاد کربن ، فولاد ضد زنگ ، فلز غیر آهنی همانند مس تقسیم بندی می شوند و هر کدام از این موارد در مکان های خاص کاربرد خواهند داشت. دنده ها و رزوه های طراحی شده بر روی این نوع اتصال دهنده ها از ظرافت بالایی برخوردار بوده و فرو رفتگی های آن دارای عمق زیادی نمی باشند. برای طراحی و تولید این محصولات در دیاکو معمولا از گالوانیزه سرد و بصورت آبکاری استفاده شده و برای اتصال آن نیز از مهره های مختص به پیچ مورد نظر استفاده می شود.

پیچ مهره ماشینی دوسو : آلیاژ استفاده شده در این پیچ به همراه نحوه طرح ریزی رزوه، پیچ ماشینی دوسو را تبدیل به یکی پرکاربرد ترین نوع پیچ مهره ها در صنایع بزرگ از جمله خودرو سازی کرده است.

پیچ مهره ماشینی چهارسو : این نوع پیچ مهره های فولادی نیز در گرید های مختلف و با استفاده از مواد اولیه و آلیاژ های متنوع تولید شده و برای استفاده در صنعت خودرو سازی و … عرضه می گردد. برای محکم کردن قطعه با استفاده از این نوع پیچ نیاز به یک مهره شش گوشه و آچار یا پیچ گوشتی چهار سو نیاز خواهد بود. 

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *