تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

پیچ و مهره داکرومات

پیچ و مهره داکرومات در واقع نسل جدیدی از پیچ و مهره بوده که کاربردی ترند و در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند. لایه پوششی داکرومات کابردهای فراوان انها را در صنایع مختلف به ارمغان اورده است. مقاومت در برابر حرارت، خوردگی گالوانیک و سازگاری با پوشش های بعدی نیز از مشخصه های مهم این پوشش نسبت به سایر پوشش ها می باشد.

داکرومات در واقع نام یک برند و نام تجاری برای عملیات ابکاری بر اساس تکنولوژی های روز است. اما پیچ و مهره داکرومات حاصل فرایند ابکاری معدنی و الی بر پایه استاندارد های زیست محیطی می باشد تا از اسیب های زیست محیط روش های دیگر کاسته شود.

این ابکاری از ترکیب روی و آلومینیوم در محلول کرومات تشکیل می شود. از نتایج این ابکاری می توان به خاصیت چسبندگی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، زنگ زدگی و حرارت با ضریب اصطکاک پایین اشاره کرد که تردی و شکست هیدروژنی را به همراه ندارد. یکی از صنایع مرتبط با پیچ و مهره بدون شک بحث سری تراشی cnc است.

ذرات روی و الومینیوم ( با درصد کمتر) سطح پیچ یا مهره ها رو پوشش داده و بلافاصله خشک می شوند. پس از خروج انها از ابکاری معمولا انها را سانتریفیوژ می کنند تا ذرات اضافی از سطح انها جدا شوند.

آبکاری پیچ و مهره داکرومات با حذف معایب حاصل از گالوانیزه گرم و ایجاد مقاومتی بالاتر نسبت به ان مناسب ترین و استانداردترین روش ابکاری محسوب می شود. این فرایند در واقع یک فرایند اب محور است، بنابراین پیچ و مهره ها را داخل محلولی ابی متشکل از ذرات ریز کرومات، الومینیوم و روی قرار می دهند. این محلول را به همراه حلال های مخصوص تا دمای حداکثر 100 درجه سانتی گراد می رسانند، تا این ذرات به صورت لایه ای پوششی بر روی انها شکل گیرد.

سپس برای تثبیت لایه پوششی پیچ و مهره های داکروماتی انها را درون کوره با دمای 300 درجه سانتی گراد قرار می دهند. این کار باعث می شود تا لایه روی و الومینیوم بر روی انها به صورت کامل پخته شود.

همچنین برای بالا بردن مقاومت خوردگی و حرارتی فرایند کل فرایند گفته شده دوباره تکرار خواهند شد. با اینکار یک لایه بسیار چسبنده، مقاوم در برابر رطوبت، حرارت و خوردگی با ضریب اصطحکاک پایین به رنگ نقره ای ایجاد می شود.

مزایای پیچ و مهره داکرومات

پیچ و مهره داکرومات حاصل از فرایند ابکاری داکرومات مزایای فراوانی نسبت به محصولات مشابه حاصل از ابکاری سرد و گرم دارد. این پروسه برای پوشش ایرادات ناشی از این دو فرایند طراحی شده اند.

مزایای استفاده از پیچ و مهره داکرومات شامل موارد زیر است :

  1. پیچ و مهره داکرومات دچار تردی و شکست هیدروژنی نمی شوند : چون از اسید برای اماده سازی و پوشش کاری قطعات برای ابکاری داکرومات استفاده نمی شود، این ایرادات به صورت ریشه ای رفع شد. همچنین سبب ورود آب و محلول های مضر به چرخه آب عمومی نمی شود.
  2. مشکل زیست محیطی ندارند :

2-1: فاضلاب تولید نمی کنند.

2-2: مواد سمی و الوده تولید نمی کنند.

2-3 : کروم سه ظرفیتی به کار می رود

2-4: در مواد جدید برای رعایت استاندارد های زیست محیطی عنصر کروم حذف شده تا مناسب صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی باشند.

  1. حفظ خواص مکانیکی : به دلیل پخته شدن در دمای پایین (دمای 260-325 درجه سانتی گراد) پیچ و مهره داکرومات دچار ﺗﻤﭙﺮﯾﻨﮓ نمی شوند و خواص مکانیکی انها از بین نمی رود.
  2. ضخامت پوششی یکسان در نقاط : فرایند سانتریفیوژ بعد از مرحله قوطه وری پستی و بلندی قطعات را از بین می برد و یک لایه پوششی با ضخامت یکسان بر روی کل سطح انها ایجاد می شود.
  3. ضخامت پوششی پایین : ضخامت پوششی پیچ و مهره داکرومات نسبت به سایر پوشش ها کمتر است. این لایه پوششی با ضخامت حدود 10 µm توانست بیش از 500 ساعت تست سالت اسپری را ﺑﺪون ﺗﻐﯿﯿﺮﺗﻠﺮاﻧﺲ ﻫﺎي اﺑﻌﺎدی پشت سر بگذارد. همچنین این لایه مانع بسته شدن مهره بر روی پیچ نمی شود.
  4. پوشش داکرومات بیشترین خاصیت چسبندگی را داراست.
  5. ثبات خواص شیمیایی
  6. مقاوم در برابر خوردگی و گرما : پوشش داکرومات مقاومت بالایی در برابر حرارت و خوردگی ایجاد می کند، در حالی که پوشش الکتروگالوانیزه در 100 درجه حرارت دچار نقص می شوند.
  7. مقاومت در برابر خوردگی گالوانیک
  8. ضریب اصحکاک بسیار پایین : به دلیل پایین بودن ضریب اصطکاک ایجاد شده به راحتی باز و بسته می شوند.

ضخامت لایه داکرومات

همانطور که اشاره کردیم ضخامت لایه داکرومات نسبت به لایه پوششی ایجاد شده در فرایند گالوانیزه گرم بسیار کمتر است. این ضخامت کم ایجاد شده نسبت به سایر لایه های ایجاد شده از مقاومت بالاتری برخوردار می باشد و اصحکاک پایین را ایجاد می کند.

طبق نتایج بدست اماده از تست های انجام گرفته بر روی پیچ ومهره داکرومات هرمیکرون از لایه داکرومات حدود 100 ساعت تست سالت اسپری نمک (با خاصیت خورندگی) را تحمل می کند.

این نتیجه بدست امده در مقایسه با نمونه مشابه حاصل از ابکاری گالوانیزه گرم در حدود 4 الی 5 برابر در هر میکرون قوی تر است.

انواع آبکاری داکرومات

ابکاری داکرومات پیچ و مهره معمولا در 3 گرید مختلف انجام می گیرد :
 : Grade A وزن لایه آبکاری 24 گرم بر متر مربع – با ضخامت 5-7 میکرومتر
 : Grade B وزن لایه آبکاری 36 گرم بر متر مربع – با ضخامت 8-10 میکرومتر
 : Grade C وزن لایه آبکاری 42 گرم بر متر مربع – ضخامت 10-12 میکرومتر
پیچ و مهره داکرومات در گرید B طی دو مرحله ابکاری تولید می شوند. همچنین توانایی تحمل 800- 1000 ساعت تست اسید اسپری را دارند.

همچنین مناسب ترین پوشش برای پیچ و مهره های استاندارد 8 Grade J429 SAE , DB Grade A354 , A490  ابکاری داکرومات است.

مقاومت شیمیایی پیچ و مهره داکرومات چقدر است؟

یکی از مزایای پیچ و مهره داکرومات مقاومت انها در برابر بسیاری از مواد شیمیایی خورنده است. این ابکاری مقاومت سطحی بسیار مناسبی بر روی قطعات ایجاد می کند. برای نمونه در یک شرایط ازمایشگاهی مناسب ان را به مدت 216 ساعت ( 9 شبانه روز) در معرض مواد شیمیایی پرکاربرد قرار دادند. سپس انها را به مدت 216 ساعت در هوای ازاد قرار دادند و در تمامی ازمایشات انجام شده هیچ اثاری از خوردگی حاصل از مواد شیمیایی در انها دیده نشد.

محلول های شیمیایی این ازمایش شامل موارد زیر می باشد

1-    روغن موتور

2-    روغن ترمز

3-    انواع مواد شوینده

4-    مواد روان کننده

5-    گریس با پایه کلسیم و گریس بر پایه لیتیوم

6-    شوینده شیشه خودرو

7-    حلال های بنزین، گازوئیل و هپتان

نکته : اسید هیدروکلریک 3% می تواند در مدت 10 دقیقه به سطح داکرومات اسیب برساند. به همین علت برای استفاده از پیچ و مهره داکرومات در شرایط اسیدی و آلکالین آبکاری داکروکت روی آبکاری داکرومات باید صورت گیرد.

کاربرد پیچ و مهره داکرومات در صنایع

پیچ و مهره داکرومات  به دلیل مزایای فراوانی که دارد، انواع ان در صنایع مختلف به کار می رود. همانطور که پیش از دانستید این مزایا در خواص فیزیکی و شیمیایی انها مشهود است. این ویژگی ها انها را برای استفاده در صنایع مختلف برای مقابله با خوردگی، زنگ زدگی و حرارت بالا بسیار کاربردی کرده است.

  • صنعت ساختمان سازی
  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع کشاورزی
  • صنایع ریلی
  • صنایع دریایی
  • صنایع پتروشیمی، گاز و نفت
فیسبوک
تویتر
لینکدین

4 پاسخ

  1. خیلی مطلب جالبی بود.با این تفاسیر بهترین نوع پوشش دهی کدوم میتونه باشه آیا همین داکرومات یا روش های دیگه موثر تره

    1. با سلام خدمت شما، برای بحث پوشش دهی باید عرض کنیم که متناسب با نوع کارکرد پیچ و مهره، انتظار مقاومت در محیط متفاوت میتونه باشه و نمی توان درجه بندی خاصی برای این منظور در نظر گرفت، اما روش داکرومات بسیار پایدار و استاندارد است.

  2. سلام اگه امکانش باشه برای درک بهتر بحث پوشش دهی پیچ یا مهره یک مقاله برای مقایسه قرار بدید خودم قصد زدن تولیدی دارم اما هنوز گنگه خیلی چیزا برام

    1. سلام اقای زمانی عزیز، بله حتما این موضوع در دستور کار تیم تولید محتوا قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *