تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

همه چیز درباره پیچ متری

پیچ های متری یا همان مفتول ساده، یکی از قطعات بسیار مهم در زمینه ساخت و ساز و صنعت است. این وسیله که عمدتا به عنوان ثابت کننده و نگهدارنده استفاده می‌شود؛ در ابعاد و گریدهای مختلفی در بازار یافت می‌شود. شما با مطالعه‌ متن حاضر می‌توانید، اطلاعات لازم برای خرید پیچ متری را بدست آورید و با کاربردهای آن آشنا شوید.

پیچ متری چیست؟

پیچ متری خشکه یا فولادی همان میلگرد صنعتی است که به طول مورد نظر کشش داده شده و دنده یا رزوه کاری می‌شود. این پیچ‌ها که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از چند سانتی‌متر تا چند متر در انواع گریدها، جنس‌ها و ابعاد متنوع تولید و عرضه می‌شوند. 

همچنین در مقایسه با لید اسکروها دقت کمتری دارند؛ اما در پروژه‌هایی که نیازمند دقت چندانی نیستند از کاربردهای فراوانی برخوردارند. از دیگر ویژگی‎ پیچ های متری، این است که تمام رزوه و فاقد گل پیچ هستند و از هر دو طرف آن‌ها، مهره بسته می‌شود.

کاربردهای پیچ متری

از آنجایی که معمولا پیچ متری در گرید نرم تولید می‌شود؛ کمتر در صنایع سنگین استفاده شده و بیشتر در صنایع ساختمانی، چوبی و همچنین نفت و پتروشیمی به عنوان اتصال دهنده و نگهدارنده به کار می‌رود. در واقع بیشترین کاربرد این پیچ‌ها در مهار نیروی کششی وارده است. برای مثال در صنایع ساختمانی از پیچ‌های متری با قطرهای مختلف در کانال کشی تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

انواع پیچ متری

با پیشرفت تکنولوژی، تولید پیچ متری در ابعاد و اندازه‌های مختلف انجام شده و شرکت‌های تولید کننده در بازار، انواع مختلف این محصول را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این وسیله که با عنوان پیچ تمام رزوه نیز شناخته می‌شود؛ با پوشش‌های مختلف همچون انواع گالوانیزه، تفلون، کادیوم و… در بازار موجود است. در ادامه با برخی از پرکاربردترین انواع آن آشنا می‌شویم:

  • پیچ متری کبریتی:

این مدل پیچ حرکتی با فرم بخشیدن به میلگردهای صنعتی درست می‌شود و در ماشین‌ آلات مختلف به کار می‌رود. از ویژگی‌های آن استحکام بخشیدن به ساختار ماشین‌آلات و همچنین روان بودن حرکات مکانیکی ماشین است. بیشترین موارد کاربرد این پیچ در صنایع دریایی، راه‌سازی و کشاورزی می‌باشد.

طول این پیچ‎‌ها عمدتا یک متر است؛ اما تولیدکنندگان به اقتضای کار خود آن را در اندازه‌های مختلف، تولید و استفاده می‌کنند. مقاومت، استحکام و طول عمر بالای این وسیله، آن را به یکی از پرکاربردترین پیچ‌ها در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

  • پیچ متری استیل: 

این ابزار از مفتول استلنس استیل ساخته شده است و به علت وجود نیکل و کروم در آن، قیمتش در مقایسه با پیچ‌های آهنی و فولادی گاهی بالاتر بوده و با تغییر قیمت استیل دچار نوسان می‌شود.

این پیچ با قطرهای مختلف از چند میلیمتر تا چند متر تولید می‌شود و از آنجایی که در برابر رطوبت، مقاومت نسبتا خوبی دارد؛ معمولا در صنایع آب و فاضلاب و همچنین اتصالات کانال‌های دیواری به کار می‌رود. آن‌ها بر اساس نوع کاربرد در قالب نوع آهنی و خشکه هم تولید می‌شوند که البته مدل آهنی، پرکاربردتر و پرمصرف‌تر است.

  • پیچ متری آهنی: 

این محصولات به علت تنسایل پایین، مقاومت کششی و خمشی بالایی در مقایسه با فولاد ندارند و معمولا در برابر تنش‌ها و نیروهای خمشی زیاد، خمیده و یا حتی پاره می‌شوند.

از آن‌ها معمولا به صورت گالوانیزه در اتصالات کانال‌ها در تاسیسات ساختمانی استفاده می‌کنند. البته جنس‌های دیگری همچون برنز، برنج و آلومینیوم نیز از این پیچ‌ها وجود دارد که چندان متداول نیستند.

  • پیچ متری گالوانیزه: 

این پیچ‌ها به خاطر لایه‌ای که از جنس روی دارند؛ در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم بوده و از استحکام بالایی برخوردارند. از آن‌ها معمولا به عنوان نگهدارنده و ثابت کننده در تاسیسات و صنایع مختلف استفاده می‌شود. 

خرید پیچ گالوانیزه از جهات مختلفی به صرفه است؛ چرا که مقاومتش در محیط‌های مرطوب آن را به کالای پرکاربردی در نواحی شمالی کشور تبدیل کرده و همچنین امکان صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی، تعویض و تعمیر قطعات را میسر نموده است.

فروش پیچ متری در بازار

پیچ‌ها از سال‌های دور، همواره در موارد مختلف به کار انسان‌ها می‌آمدند و استفاده از آن‌ها را به دوران یونان باستان نسبت داده‌اند. با صنعتی شدن و افزایش نیاز به این محصول، به مرور بر تنوع آن نیز افزوده شد و امروز در صنایع مختلف در جهان به کار می‌رود. نزدیک یک قرن نیز از ورود این ابزار مهم و کاربردی به ایران می‌گذرد و امروز شاهد تولیدکنندگان متعددی در این عرصه هستیم. 

این محصول پر کاربرد در اتصالات صنعتی، از خانه و آشپزخانه تا صنایع بزرگ، از 6 میلیمتر تا 6 متر دارای تنوع بسیاری است. قیمت پیچ متری استیل با توجه به اینکه این ابزار در گریدها، آلیاژها و مقاومت‌های مختلفی تولید می‌شود؛ در بازار نیز متفاوت است. گاهی اوقات انتخاب غلط در نوع و جنس پیچ متری، هزینه زیادی را برای خریدار به همراه دارد؛ برای همین هنگام خرید از کیفیت و میزان مقاومت آن مطمئن شوید.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *