تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

فاکتورهای موثر در انتخاب پیچ و مهره

فاکتورهای موثر در انتخاب پیچ و مهره بسیار زیاد و پر اهمیت می باشد. در وهله اول باید بدانید انتخاب کار ساده ای نیست و با توجه به سبک های مختلف تولید و نوع های متفاوتی از مواد اولیه که در زمان ساخت از آن ها استفاده می شود باید با دقت و با اصول مهندسی خاصی این انتخاب صورت بپذیرد.

همانطور که عرض شد با توجه به تولید های مختلف از پیچ در گام اول باید فاکتورهای موثر در انتخاب پیچ و مهره را مورد بررسی قرار دهید. برای بدست آوردن این امر باید سوالاتی را از خود بپرسید، به طور مثال یکی از این سوالات این است که چرا از این سبک از پیچ با این ابعاد می خواهید استفاده کنید؟

با توجه به اهمیت این کالای صنعتی و موارد استفاده ای که دارد اگر پیچ مناسب برای کاربری مناسب را انتخاب نکنید ممکن است فاجعه بزرگی رخ دهد، حتی ممکن است عمق فاجعه به گونه ای باشد که جان انسان ها را مورد تهدید قرار دهد، پس در نتیجه تا حد امکان با وسواس بسیار فاکتورهای موثر در انتخاب پیچ و مهره را مورد بررسی قرار دهید.

کاربرد پیچ ها متفاوت می باشد

با توجه به اینکه کاربرد پیچ ها متفاوت می باشد برای هر کاربری پیچ و مهره مخصوص آن نیز تولید می شود. به طور مثال پیچ های برای استفاده در چوب، فلز و یا دیوار علاوه بر متریال استفاده شده در زمان تولید حتما تفاوت هایی نیز در نوع هم با یکدیگر خواهند داشت.

پیچ های ساختمانی: این نوع از محصولات با توجه به امکان آسیب دیدن دیوار ها به شکل منحنی تولید شده و رزوه های ریز را دارند که حجم آسیب دیدگی بسیار ناچیز باشد و به اصطلاح به چشم نیاید.

پیچ های چوب: نوک این محصولات که برای استفاده در صنعت چوب مورد استفاده قرار می گیرد باید به شکل مخروطی باشد که اگر سوراخی نیز ایجاد نشده باشد بتواند با نوع چرخش که دارد چوب را شکافته و به داخل آن نفوذ کند. رزوه های ان ها نیز درشت تر بوده و و از استحکام بالایی برخوردار است. این نوع از محصول را نمیتوان برای کاربری های دیگر مورد استفاده قرار داد.

پیچ فلز:این نوع از محصولات که می خواهید بر روی ورق های فلزی بسته شوند به دو صورت تولید می شوند. نوع اول محصولاتی هستند که به پیچ های خودکار معروف می باشند و برای استفاده نیازی به سوراخ ندارند. نوع دیگر محصولاتی هستند که پیش از استفاده باید سوراخ خایی بر روی ورق های فلزی صورت بپذیرد تا بتواند کار خود را به درستی انجام دهد.

انتخاب نوع و ابعاد پیچ و مهره

همانطور که در قسمت بالا به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم کاربری متفاوت هر محصول می تواند در انتخاب آن نیز تاثیر گذار باشد. به طور مثال محصولات ساختمانی را نمی توان برای استفاده در صنعت چوب مورد استفاده قرار داد.

پیچ های متفاوتی نظیر استاد بولت، آلن، سر مته ای، شش گوش و… در صنعت تولید می شود که هر یک از آن ها را می توان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

یکی دیگر از عواملی که در پیچ و مهره ها تاثیر گذار است نوع آبکاری آن ها می باشد. آبکاری هر محصول متفاوت می باشد و به محیطی که می خواهد محصول مورد استفاده قرار گیرد بستگی دارد. از جمله این آبکاری ها می توان به آبکاری داکرومات، فسفات، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم و… اشاره کرد. که هر یک از این ها در محیط خاصی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

مهمترین دلیل در انتخاب برای ابعاد نیز مقدار فشار یا باری که می تواند تحمل کند، میزان تنش و مقدار بار مکانیکی که وارد می شود. این محصول را در چه مکانی قرار است مورد استفاده قرار گیرد زیرا بتواند خود را با شرایط وقف دهد. از جمله این عوامل محیطی آیا در معرض ضربه قرار دارد یا خیر. یا رزوه مورد نیاز است یا خیر که این عمل را به یک شغل کاملا تخصصی و مهندسی تبدیل کرده است.

این تغییر طول فقط سایز را شامل نمی شود و در مقدار دنده  که به پیچ داده می شود یا نوع دنده که مورد استفاده قرار می گیرد را باید تعیین کرد. با توجه به سفارشی بودن کالا در زمان تولید باید تعداد مورد نظر را نیز به تولید کننده سفارش دهید تا در زمان استفاده با کم بودن کالای مورد نظر کار با خدشه ای رو به رو نشود.

نوع تولید و استانداردهای مورد استفاده

استاندارد های زیادی در زمینه تولید محصولات پیچ و مهره یافته شده است که هر یک از این استاندارها مختص یک نوع از محصول می باشد. استاندارد ها به ما این امکان را می دهند که مشخص شود که این محصول در چه کاربردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، یا در چه دمایی کارایی خود را از دست نمی دهد. این استانداردها زوایای دیگری را نیز مورد بررسی قرار می دهند، از جمله آن ها می توان به طول، گام، رزوه، مواد اولیه مورد استفاده در تولید و… اشاره کرد که هر یک باید مطابق با این اصول مهندسی باشند

با توجه به اینکه هر استاندارد بار اعمالی متفاوتی دارد و به وسیله آن با استفاده از جداولی که در اختیار عموم تولیدکنندگان قرار گرفته است می توان یافت که تنسایل، تنش تسلیم و… یک پیچ چه مقدار باید باشد که محصول تولیدی دچار شکست نشود.

برای مشاهده و خرید گیره های صنعتی و میز صلیبی به سایت میکرو صنعت هامون مراجعه کنید.

نوع کاربری نیز می تواند این دید را به ما بدهد که با استفاده از این استانداردها دنده درشت بودن یا دنده ریز بودن آن را تعیین کنیم یا مانند بعضی از محصولات تمام دنده باشند، که هر یک از این ها با توجه به استاندارد خاصی ساخته می شود.

عملیات حرارتی نیز که بسیار مهم است و استانداردهای زیادی برای آن ها ارائه شده است. مقدار دوام یک محصول در برابر سرما یا گرما را مشخص می نماید. به طور مثال استاندارد ASTM A450 در برابر گرمای زیاد مقاوم بوده و دچار شکست نمی شود. یا استاندارد ASTM A320 در دما های بسیار پایین حتی 60 درجه سانتی گراد نیز دچار شکست نمی شود و کارایی خود را از دست نمی دهد. البته این نکته را نیز باید بیان کنیم که متریال و مواد اولیه را نیز باید مطابق با استانداردها استفاده کنید.

یکی از عواملی که در قیمت پیچ ها نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد ابعاد این محصول می باشد، که این ابعاد شامل طول و قطر داخلی و خارجی آن که این اندازه های مختلف مقدار بارهای متفاوتی را تحمل می کنند، پس در نتیجه برای کاربری خاصی که دارید باید ابعاد مورد نظر خود را ذکر فرمایید.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

4 پاسخ

  1. تشکر ویژه دارم از ارائه این مقاله مفید؛ یکی از مشکلات اصلی در صنعت پیچ و مهره بدون شک تست های نهایی محصوله که اثبات میکنه تو چه شرایطی ماندگاری بالاتری داره، سوال بنده اینه شما در صنایع دیاکو چقدر در ارائه نتایج آزمایشات به صورت تحلیلی و ریاضی کوشا هستید و در چه سطح این کار و انجام میدید

    1. سلام اقای سلامی عزیز، به دلیل استفاده از تمامی استاندارهای جهانی نظیر DIN و ASTM در تولید و رعایت تمامی موارد تعریف شده در فرایند ISO این اطمینان وجود دارد که محصولات تولیدی ما در سطح جهانی و اماده صادرات در کشورهای جهان اول را حتی دارا می باشد. و این اطمینان وجود دارد که در هنگام خروج پیچ یا مهره در ازمایشگاه مجهز نسبت به سختی سنجی و مقاومت و تنسایل را به خوبی گذرانده است.

  2. سلام وقتتون بخیر
    ممنون بابت مقاله ای که ارائه دادید.
    سوالی که من دارم اینه که با توجه به اینکه هر کالایی را مخصوص به یک منطقه آب و هوایی است برای آب و هوای مرطوب چه پیچ هایی با چه استانداردی را پیشنهاد می دهید؟

    1. سلام جناب آزادی عزیز، برای بحث ماندگاری پیچ در شرایط مختلف اقلیمی از پوشش دهی خاص نظیر سیاه کاری ، داکرومات و گالوانیزه گرم و سرد استفاده می شود که موجب افزایش میزان سختی سنجی در مواجه با شرایط مختلف دمایی است، به طور کلی استانداری که در جهان برای این منظور تعریف شده است در تولید و گرید بندی لحاظ شده و جای هیچ نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *