تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

اشنایی با مفهوم بازرسی تولید پیچ یا مهره

مفهوم و اجرای فرایند بازرسی یکی از مهمترین و کلیدی ترین نکاتی است که برای تولید و ساخت پیچ و مهره بسیار مهم بوده و در صورت رعایت نکردن و توجه نکردن به آن قطعا پروسه تولید را با چالش های فراوانی رو به رو می کند.

یکی از الزامات مهم در زمان تولید که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و تولیدکنندگان باید در این زمان از پرسنلی با دقت و کار آزموده استفاده کنند، بازرسی هایی است که در زمان تولید انجام می شود.

بازرسی این محصول را می توان به روش های مختلفی انجام داد. از جمله این روش ها بازرسی در زمان ساخت،  بازدید چشمی، بازرسی ابعاد، تلرانس ابعاد، بازرسی مخرب، بازرسی پوشش و البته در کنار آن ها آزمایشات متعددی نیز صورت می پذیرد. همچنین باید در زمان ساخت یک محصول به آن دقت ویژه شود تا محصول تولیدی علاوه بر کیفیت مناسب ساختار درستی نیز داشته باشد. در ادامه نگاهی کوتاه به این بازرسی ها خواهیم کرد.

بازرسی های چشمی پیچ و مهره ها

شاید بازرسی  های چشمی پیچ ها و مهره ها یکی از ابتدایی ترین و ساده ترین روش های آزمایش محصولات تولید باشد. اما در عین حال کارآمد ترین روش نیز می باشد که می توان در همان مرحله اول از سلامت اولیه محصول اطمینان حاصل نمود. این روش این امکان را به شما می دهد تا در صورت وجود ایراد دیگر نیازی به آزمایش های متعدد بعدی نمی باشد.

با توجه به اینکه بازرسی های چشمی از اهمیت بالایی برخوردار می باشند نیاز است تا هر یک از آن ها را به اختصار مورد بررسی قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی برای درک بهتر:         نقش کیفیت پیچ و مهره ها در ایمنی ماشین آلات

ترک: ترک مهره یا پیچها بیشتر در زمان افزایش یا کاهش دما صورت می پذیرد که بیشتر به صورت خط هایی می باشد که در صورت رخ دادن باید محصول از خط تولید خارج شود.  و به هیچ عنوان به مراحل بعدی برای آزمایش ارسال نشود. از جمله ترک ها به صورت ناهمگون و که بر روی سطح آن ها ایجاد می شود.

شکاف: شکاف ها در دو زمان پرس گرم و برشی به وجود می آید که بسیار مشهود می باشد. شکاف هیی که در این زمان به وجود می آید در نزدیکی گل پیچ و کنار آن ایجاد می شود. این ایراد نیز موجب می شود در همان زمان محصول از خط تولید خارج می شود.

حفره: حفره ها یکی دیگر از ایراداتی می باشد که در زمان بازدید چشمی می توان آن را به وضوح مشاهده نمود. این مشکل بر روی سطح محصولات پدید می آید که در زمانی که پروسه تزریق مواد صورت می گیرد عملیات به درستی و کامل انجام نمی شود.

اشنایی با بازرسی مکانیکی

اهمیت این کالاها در صنعت و نوع استفاده ای که دارند موجب شده است تا از امنیت و سالم بودن آن ها اطمینان خاطر کسب کرد زیرا در صورت بروز ایرادی ممکن است صدمات و لطمه های جبران ناپذیری به زیر ساخت ها و همچنین جان انسان ها وارد نماید.

با توجه به این اهمیت و جلوگیری از بروز چالش های زیاد آزمایشات و دستگاه های متعددی برای بررسی و بازرسی از این محصولات به وجود آمدند که شما را در این امر یاری می کنند. دانستن این نکته نیز بسیار پر اهمیت می باشد که این دستگا ها از کیفیت بالایی بر خوردار بوده و دقت بسیار زیادی را دارند.

وظایف مسئول کنترل کیفیت در تولید چیست

شاید در ابتدا فکر کنید تنها کاری که مسئول کنترل کیفیت انجام می دهد بررسی میدانی و روز محصولات تولید کارخانه می باشد. این تفکر درست است اما تمام ماجرا نمی باشد. مسئول کنترل کیفیت وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

از جمله وظایف مهندس کنترل کیفیت بررسی دقیق و میدانی دستگاه های تولیدی و در صورت نیاز رفع ایرادات آن ها می باشد که به اصطلاح کالیبراسیون معروف می باشد. در این زمان شخص شروع به بررسی دقت دستگاه ها کرده و اگر مشکلی را مشاهده کند به سرعت آن را رفع می نماید.

یکی دیگر از وظایف این مسئول تحقیق و پژوهش بری یافتن استانداردهای روز دنیا و همچنین یافتن روش های تولیدی که در آن علاوه بر اینکه کیفیت محصول افزایش پیدا می کند، راه های تولیدی را نیز بررسی کرده و بهترین ایده را برای کاهش زمان تولید و افزایش بهره وری را اقدام می کند.

یکی دیگر از این وظایف که بسیار مهم نیز می باشد و نقش کلیدی در ساخت و پدید آوری محصولات دارد، به طوری که الزامات هر کارخانه و سازمان تولیدی ای می باشد ارائه نمودار ها و جداول تولیدی می باشد که در امر تولیدات محصولات فلزی بسیار مهم و ارزشمند می باشد.

مسئول کنترل کیفیت باید بتواند نیازهای مشتریان را دانسته و برای بر طرف کردن آن ها اقدان نماید که در این صورت می توان امیدوار بود که با کسب رضایت از مشتری فروش نیز افزایش پیدا کند.

تفاوت بازرسی و کنترل کیفیت محصولات تولیدی در چیست؟

به لحظ معانی کلمات بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم و تفاوت بین این دو را به دست بیاوریم و البته توضیحاتی که در قسمت های قبل ارائه کردیم. نقش بازرس و بازرسی در سازمان های تولید حضور در وسط میدان تولید می باشد به طوری که فقط بر اساس استانداردهای موجود به بررسی محصولات ساخته شده می زند و در صورتی که کالایی با آن استاندارد مورد نظر ایجاد نشده باشد آن را معدوم کرده و از آن استفاده نمی کند.

اما کنترل کیفیت تنها با بررسی میدانی به ارزیابی محصولات نمی پردازد و کارهای مهم دیگری نیز انجام می دهد. همانطور که پیش تر نیز بیان شد، ارائه آمار و اطلاعات دقیق و به روز از خط تولید و مقایسه آن ها با استانداردهای موجود و به روز می باشد که رعایت نکاتی که این مسئول پیشنهاد می دهد می تواند در ساخت محصولات جدید و همچنین افزایش بهره وری یک سازمان  تاثیر گذار باشد.

و البته دانستن این نکته نیز خالی از لطف نمی باشد که مسئول بازرسی زیر مجموعه بخش کنترل کیفیت قرار گرفته و از این ایده ها و روش ها در بررسی میدانی بهره می برد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

2 پاسخ

  1. مقاله خوب و جامعی بود و به درستی تونسته این دو شاخه را تفکیک کنه. ممنون بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادید.

    1. سلام دوست عزیز، تشکر میکنم از انتخاب وب سایت ما برای دریافت اطلاعات در این زمینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *