تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

تفاوت ها و کاربرد های پیچ های چپ گرد و راست گرد

پیچ مهره و واشر های همراه آن، از ابزار آلات کاربردی در صنایع می باشند که بدون آن ها ساخت و توسعه انواع پروژه های بزرگ و کوچک به نوعی غیر ممکن خواهد بود. از این رو پیچ ها دسته وسیعی از اتصال دهنده های مکانیکی با ساقه رزوه ای است که برای پیچاندن یک قطعه به یکدیگر طراحی شده است. این پیچ‌ ها دارای استاندارد تولید و اشکال مختلفی هستند که هر کدام در شرایط خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پیچ ها دارای یک ساقه مخروطی با رزوه‌های تیز هستند که برای بریدن رشته در نقطه‌ای که به آن متصل شده‌اند، طراحی شده‌اند.

پیچ های فولادی تولید شده معمولا به جهت راست بسته شده و مدل های پیچ کمی وجود دارند که بصورت چپ گرد بسته شوند. با این حال پیچ هایی با جهت بسته شدن چپ و برخلاف عقربه های ساعت نیز برای استفاده در مواقع خاص وجود دارند. به همین دلیل توجه به جهت چرخش پیچ در هنگام باز و بست آن یکی از موارد حائز اهمیت برای جلوگیری از بروز آسیب به آن خواهد بود. گفتنی است که از لحاظ استاندارد تولید و گرید ها، پیچ های چپ گرد و راست گرد هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت و تنها نقطه تمایز این محصولات در نوع یا جهت باز و بسته شدن آن هاست.

در ادامه این مطلب به کاربرد های پیچ های راست گرد و چپ گرد خواهیم پرداخت تا آشنایی بیشتری با این ابزار اتصال دهنده پیدا کنید.

پیچ راست گرد چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ راست گرد نوعی اتصال دهنده است که برای اتصال دو جسم به یکدیگر استفاده می شود و جهت بسته شدن آن نیز به صورت راست گرد و در جهت عقربه های ساعت می باشد. این ابزار یک پیچ و مهره است که برای ایجاد یک اتصال ایمن به یکدیگر محکم می شوند و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف مانند مبلمان، لوازم خانگی و ماشین آلات دارند. همچنین اغلب در پروژه های ساختمانی استفاده می شود زیرا می تواند اتصالات قوی و قابل اعتمادی بین مواد ایجاد کند. علاوه بر این، می توان از آن برای اتصال قطعات به دیوارها یا سایر سطوح به طور ایمن بدون نیاز به ابزار یا سخت افزار اضافی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:آشنایی با پیچ و مهره کاربردی در صنعت ساختمان

می توان گفت که پیچ های راست گرد پر استفاده ترین نوع پیچ در صنایع می باشد که برای اتصال دو یا چند ماده به یکدیگر استفاده می شود. پیچ راست گرد نسبت به سایر انواع پیچ ها مزیت دارد زیرا می توان آن را بدون خاصی سفت یا شل کرد و برای کاربردهایی که تنظیمات مکرر لازم است ایده آل است. این اتصال دهنده استحکام و پایداری بالاتری را در مقایسه با سایر انواع اتصال دهنده ها ارائه می دهد. علاوه بر این، پیچ‌های راست گرد اغلب در کاربردهایی که ممکن است لرزش یا شوک رخ دهد، مانند موتورها  استفاده می‌شوند.

پیچ چپ گرد چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ های چپ گرد نوعی اتصال دهنده با کاربرد بسیار محدود تر نسبت به پیچ های راست گرد می باشند و به گونه ای طراحی شده اند که با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه های ساعت سفت شوند. اغلب در مواردی استفاده می شود که پیچ باید در جای خود نگه داشته شود، مانند هنگام نصب اجزا بر روی تخته یا اتصال اشیاء به دیوارها طراحی گرد سمت چپ سفت کردن و باز کردن پیچ را بدون آسیب رساندن به سطح مواد آسان تر می کند. همچنین نسبت به سایر انواع پیچ ها در برابر خوردگی و سایش مقاوم تر است و برای استفاده در فضای باز گزینه ایده آلی است.

به عبارت دیگر آن ها دارای یک سر گرد هستند که به گونه ای طراحی شده است که در پیچ گوشتی قرار می گیرد و هنگام سفت شدن در جهت عقربه های ساعت می چرخد. این نوع پیچ اغلب در مبلمان، لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود، اما عمده کاربرد این نوع پیچ ها مربوط به تجهیزاتی هستند که به سمت راست حرکت می کنند.

برای مثال شما می توانید این پیچ ها را در پدال دوچرخه، اره های گردان، دریل، سر پیک نیک، سنگ فرز، پنکه و… برای محکم کردن اتصال استفاده کنید. علاوه بر این، پیچ های گرد سمت چپ با ابزار مناسب نسبتاً آسان برداشته می شوند و می توان آنها را چندین بار استفاده کرد.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد اغلب پیچ های مورد استفاده در صنعت، جزء پیچ های راست گرد بوده و پیچ های با جهت بسته شدن مخالف عقربه های ساعت یا همان چپ گرد، از کاربرد های محدودی در اتصالات برخوردار می باشند. برای تشخیص جهت چرخش پیچ های چپ گرد باید گفت که معمولا تولید کنندگان در این نوع پیچ ها برای راهنمایی کاربران یک فلش یا علامت اختصاری نشان دهنده جهت بسته شدن پیچ قرار می دهند تا بصورت صحیح فرآیند باز و بست کردن پیچ را برای جلوگیری از آسیب انجام دهند.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *