تولید کننده انواع پیچ و مهره شش گوش، استیل و فولادی، پیچ آلن و استاد بولت

مقایسه پیچ و مهره آهن و خشکه

با توجه به اهمیت محصولات آهنی و کاربری حساسی که دارند مقایسه پیچ و مهره آهن و خشکه می تواند دید مناسبی به شما در زمان خرید بدهد تا علاوه بر اطمینان از کیفیت محصول انتخابی، در زمان مصرف نیز چالشی برای محصول ایجاد نمی شود.

برای مقایسه پیچ مهره آهن و خشکه نیاز است که در ابتدا تعریفی از پیچ های خشکه و آهنی داشته باشید که علاوه بر آشنایی با تفاوت ها مزیت ها و همچنین با معایب آن ها نیز آشنا شوید.

این روزها با توجه به افزایش افسارگسیخته بازار آهن و عدم حمایت و نظارت نهادهای دولتی در پروسه تولید، امکان سوء استفاده از این شرایط را به بعضی از تولیدکنندگان داده است که بتوانند در مواد اولیه جا به جایی انجام داده و به سود های هنگفتی برسند.

نگاهی کوتاه به پیچ و مهره های تولید شده با خشکه

پیچ فولادی که به اصطلاح به پیچ های خشکه نیز معروف می باشد یکی از پر مصرف ترین و پر فروش ترین محصولات در این صنعت می باشد که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و از آن ها می توان در تمامی صنایع و کاربری ها استفاده نمود.

با توجه به متریالی که برای تولید محصولات خشکه استفاده می شود آن ها را می توان به دو صورت نیم و تمام دنده تولید کرد. البته مانند پیچ های دیگر نیز می توان به صورت میلیمتری، اینچی، دنده ریز و درشت و… نیز تولید کرد.

در زمان تولید می توان علاوه بر رنگ استیل از رنگ های سیاه، گالوانیزه های سرد و گرم نیز استفاده کرد که دایره استفاده از آن ها را افزایش می دهد و همچنین در کاربری های مختلف می توان مورد استفاده قرار داد.

برای تولید پیچ خشکه گریدهای 8.8، 10.9 و 12.2 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر گریدهایی که شما را با آن ها آشنا کردیم باید این را بدانید که پیچ های خشکه در انواع مختلف همچون آلنی، داکرومات، شش گوش و… تولید می شود.

نگاهی کوتاه به پیچ و مهره های آهن

پیچ های آهنی با توجه به متریالی که برای تولید آن ها استفاده می شود بسیار مناسب برای صنایع کوچک می باشد. از جمله متریالی که در تولید آن ها استفاده می شود می توان به استیل کربن و کربن های کم اشاره کرد که به علت استفاده از این نوع از مواد اولیه در برابر چکش خواری و ضربه بسیار مقاوم بوده و خاصیت انعطاف پذیری بالای دارند.

 با توجه به این نوع از مواد اولیه، باعث شده است که قیمت کمتری نسبت به باقی پیچ ها داشته و  از استقبال خوبی در این نوع از صنایع با آن رو به رو باشیم. البته این را نیز باید بیان کنیم که در صنایع حساس بهتر است از این نوع محصولات استفاده نشود.

برای تولید پیچ و مهره های آهنی گریدهای 4 و 5 که در گرید 4 کلاس 4.8 و در گرید 5 کلاس 5.6 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید محصولات آهنی نیز بیشنر پیچ شش گوش تولید می شود.

پیچ و مهره آهن و خشکه و کاربری آن ها

با توجه به استفاده از درصد بالای کربن در تولید پیچ های خشکه موجب خشکی بیشتر محصولات شده است و در مکان هایی که نیاز به چکش خواری کمتری داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این صنایع می توان به ساختمان سازی، سوله و کارخانه سازی، در صنایع پتروشیمی، در کوره ها و… از این سبک از محصولات می توان استفاده کرد.

البته این را نیز باید بیان کرد که محصولات خشکه با توجه به ساختار قدرتمند و استحکامی که این محصولات دارند در صنایع مهمی همچون کشنی سازی و اسکله سازی نیز بسیار مناسب می باشد.

پیچ های آهنی با توجه به ساختار مواد تشکیل دهنده و کم بودن کربن در آن ها، استحکام پایینی دارند و برای صنایع کوچک همچون خودروسازی و صنایع چوب بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین رنگی که برای تولید از آن ها استفاده می شود رنگ سیاه می باشد.

تفاوت های تنسایل و مقاومت وزنی پیچ های آهن و خشکه

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که گرید 8.8 یعنی چه که ما با یک مثال ساده آن را به شما توضیح می دهیم. از سمت چپ عدد اول را بر 10 ضرب می کنیم که مقدار بار بر حسب کیلوگرم را به این روش می توانیم محاسبه کنیم که این عدد نشان می دهد که یک پیچ چه مقدار بار را می تواند تحمل کند. برای بدست آوردن مقدار مگاپاسگال یک پیچ نیز عدد سمت چپ را این دفعه بر 100 ضرب می کنیم که عددی چشم گیر می باشد.

به طور مثال در پیچ های خشکه با این تعاریفی که داشتیم، گرید 8.8 مقدار فشاری که می تواند تحمل کند باری بالغ بر 80 کیلوگرم است. و در گرید 5.6 پیچ های آهنی عدد 5 را در عدد 10 ضرب کرده که عدد 50 به دست می آید و این نوع از محصولات با این متریال باری بالغ بر 50 کیلوگرم را بیشتر نمی تواند تحمل کند.

عدد دومی را که نیر بسیار مشاده می کنید می تواند درصد تنسایل را نشان دهد که دانستن این موضوع می تواند بسیار مفید بوده و یکی از الزامات در این صنعت می باشد. به طور مثال گرید 5.6 پیچ های آهنی عدد 6 را در 100 ضرب کرده و مقدار 60 درصد را نمایش می دهد که این مقدار، مقدار مقاومت در برابر شکست یا تنسایل را نمایش می دهد. در گرید 8.8 نیز این دفعه 8 را در عدد 100 ضرب کرده که عدد 80 درصد را نشان می دهد.

برای به دست آوردن محصول با کیفیت و مرغوب باید با استفاده از پروسه آبکاری مقاومت محصولات را در برابر اکسید آهن و زنگ زدگی افزایش داد و با توجه به توضیحات بالا مقدار مقاومت در برابر سختی و شکست را نشان می دهد که در بعضی از موارد این مقاومت تا دو برابر متفاوت می باشد که با توجه به نوع کاربری و اهمیتی که دارد باید محصولی مناسب با کاربری را انتخاب کرد.

فیسبوک
تویتر
لینکدین

2 پاسخ

  1. مطلب بسیار عالی و مفیدی بود. لطفا از هرکدام هم عکس بذارید برای اشنایی بیشتر.
    با تشکر از شرکت دیاکوگستر پیچ کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *